عنوان                                                                                                         صفحه

 

 

چکیده :   …………………………………………………………………………………………………………..1    

فصل اول : کلیات تحقیق  ……………………………………………………………………………2    مقدمه   ……………………………………………………………………………………………………………..3

1-1 بیان مسئله ی تحقیق  ……………………………………………………………………………………..4

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق  ……………………………………………………………………………….5

1-3 اهداف تحقیق  ……………………………………………………………………………………………..7

1-3-1 هدف کلی  ………………………………………………………………………………………………7

1-3-2 اهداف ویژه  …………………………………………………………………………………………….8

1-4 فرضیه های تحقیق  ……………………………………………………………………………………….8

1-5 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها  ……………………………………………………………………..8

1-5-1 اثر بخشی  ……………………………………………………………………………………………….8

1-5-2 آموزش  ………………………………………………………………………………………………….9

1-5-3 اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………………………….9

1-5-4 پژوهش عمل محور  …………………………………………………………………………………10

1-5-5 تفکر اننفادی  ………………………………………………………………………………………….11

1-5-6 فناوری اطلاعات و ارتباطات  …………………………………………………………………….11

فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی تحقیق  ………………………………………..13    

مقدمه  …………………………………………………………………………………………………………….14

بخش اول ( ادبیات تحقیق )  …………………………………………………….15

2-1 پژوهش چیست  …………………………………………………………………………………………15

2-2 انواع پژوهش  …………………………………………………………………………………………..15

2-2-1 انواع پژوهش برحسب هدف  ……………………………………………………………………15

2-2-2 انواع پژوهش برحسب داده های مورد نیاز  …………………………………………………16

2-3 آموزش و پرورش و ضرورت پژوهش محوری   ………………………………………………..17

2-3-1 پیچیدگی آموزش و پرورش  …………………………………………………………………….19

 

ه

 

2-3-2 پیچیدگی خاص  ……………………………………………………………………………………..19

2-3-3 واکنش نسبت به بی مهری تمدن صنعتی به پژوهش های علوم انسانی  ………………..20

2-3-4 حسن استفاده از خلاصی نسبت به سیطره ی کمیت  ………………………………………..20

2-3-5 نگرش صحیح نسبت به پژوهش و رابطه ی آن با اجرا   …………………………………….20

2-4 سطوح پژوهشی در حرفه ی معلمی  ………………………………………………………………..21

2-4-1 سطح اول : تحقیقات آموزشی و تربیتی در سطح یادگیرندگان  …………………………21

2-4-2 سطح دوم :  تحقیقات آموزشی و تربیتی در سطح معلم  ……………………………………22

2-4-3 سطح سوم : تحقیقات آموزشی وتربیتی در سطح دانشگاهی  ……………………………..22

2-5 نقش های پژوهشی معلم  ……………………………………………………………………………….22

2-5-1 به کارگیرنده ی یافته های پژوهشی ( مصرف کننده ی دانش )  ………………………..23

2-5-2 معلم به عنوان مدرس پژوهش برای دانش آموزان  …………………………………………23 

2-5-3 معلم به عنوان پژوهشگر  …………………………………………………………………………….23

2-6 تعریف اقدام پژوهی از نظر لغوی  …………………………………………………………………..23

2-7 تعریف اقدام پژوهی از نظر مفهوم و محتوا  ………………………………………………………23

2-8 ماهیت اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………………………25

2-9 اهداف اقدام پژوهی  …………………………………………………………………………………..27

2-10 مراحل اقدام پژوهی  …………………………………………………………………………………28

2-11 ویژگی های اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………….32

2-12 فرایند اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………………….37

2-12-1 مرحله ی تشخیص  …………………………………………………………………………………38

2-12-2 مرحله ی طرح تحقیق  ……………………………………………………………………………38

2-12-3 مرحله ی اجرا   ……………………………………………………………………………………..38

2-12-4  مرحله ی ارزیابی  …………………………………………………………………………………38

2-13  مقوله های اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………………42

2-13-1 توافق  …………………………………………………………………………………………………42

2-13-2 همکاری  ……………………………………………………………………………………………..42

2-13-3 ارتباط  ………………………………………………………………………………………………..42

2-13-4   بررسی  ………………………………………………………………………………………………42

2-13-5  تغییر  ………………………………………………………………………………………………….42

2-14  پیش فرض ها و شرایط مناسب برای اقدام پژوهی  ………………………………………….43

 

 

و

 

 

2-15 اصول موثر در اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………….45

2-16 ضرورت و اهمیت اقدام پژوهی  …………………………………………………………………..48

2-17 انواع اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………………………48

2-18 مقایسه ی اقدام پژوهی با سایر انواع پژوهش  ………………………………………………….53

2-19  تاریخچه ی اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………….58

2-20 اقدام پژوهی در دیگر کشورها  …………………………………………………………………….59

 

پایان نامه و مقاله

 

2-21   تاریخچه ی اقدام پژوهی در ایران  …………………………………………………………….63

2-22 برنامه ی معلم پژوهنده به عنوان دستاورد حرکت پژوهش در آموزش و پرورش  ……65

2-23 کارکردها و نقش های پژوهش در آموزش و پرورش  ……………………………………….67

2-24 برون داد ها و نتایج پژوهش در آموزش و پرورش  …………………………………………..68

2-25 چالش های فراسوی پژوهش  در آآآموزش و پرورش  …………………………………………69

2-26 اقدام پژوهی به عنوان رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت معلمان  …………………69

2-27 روش های گردآوری و تحلیل داده ها در اقدام پژوهی  …………………………………..71

2-27-1 مشاهده  ……………………………………………………………………………………………….71

2-27-2 مصاحبه  ……………………………………………………………………………………………….72

2-27-3 وسایل ضبط شنیداری و تصویری   …………………………………………………………….72

2-27-4   شواهد اسنادی  ……………………………………………………………………………………72

2-27-5 پرسش نامه  …………………………………………………………………………………………..72

2-27-6  گروه سنجی  ………………………………………………………………………………………..73

2-28 کیفیت و روایی در اقدام پژوهی  …………………………………………………………………73

2-29 مزایا و موانع اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………….73

2-30 معلم پژوهنده  …………………………………………………………………………………………..76

2-31 طرح معلم پژوهنده باید پاسخ گوی چه مسائلی باشد  ………………………………………..79

2-32 مشکلات معلمان پژوهنده  ……………………………………………………………………………80

2-33 کاستی های طرح معلم پژوهنده  ………………………………………………………………….81

2-34 سیاست های تشویقی  برای معلمان پژوهنده  ………………………………………………….82

2-35 چه طور می توان طرح معلم پژوهنده را گسترش داد  ……………………………………..82

2-36 اثر بخشی  ……………………………………………………………………………………………….83

2-37 مفاهیم اثربخشی  ………………………………………………………………………………………83

2-38  تفاوت یا رابطه ی اثر بخشی با کارایی  …………………………………………………………84

 

ز

 

2-39 مدل های مختلف اثر بخشی  ……………………………………………………………………….84

2-39-1 مدل های اثربخشی رابینز  ………………………………………………………………………84

2-39-1-1 رویکرد نیل به هدف  …………………………………………………………………………..85

2-39-1-2 رویکرد سیستمی  ………………………………………………………………………………..85

2-39-1-3 رویکرد ذینفعان استراتژیک  …………………………………………………………………85

2-39-1-4 رویکرد ارزش های رقابتی  ………………………………………………………………….86

2-39-1-5 مقایسه ی رویکردهای چهار گانه ی اثر بخشی رابینز  …………………………………86

2-39-2 مدل اثر بخشی کرک پاتریک  …………………………………………………………………87

2-39-2-1 واکنش  ……………………………………………………………………………………………87

2-39-2-2 یادگیری  ………………………………………………………………………………………….88

2-39-2-3 رفتار  ……………………………………………………………………………………………….88

2-39-2-4 نتایج  ……………………………………………………………………………………………….88

2-40 تعریف آموزش  …………………………………………………………………………………………89

2-41 انواع آموزش  …………………………………………………………………………………………..89

2-41-1 آموزش قبل از خدمت  …………………………………………………………………………..90

2-41-2 آموزش ضمن خدمت  ……………………………………………………………………………90

2-42  اهداف آموزش و پرورش  ………………………………………………………………………….90

2-43 دگرگونی های ناشی از آموزش  ………………………………………………………………….91

2-43-1 انتقال اطلاعات  …………………………………………………………………………………….91

2-43-2 ایجاد نگرش ها  …………………………………………………………………………………….91

2-43-3 پرورش مهارت ها  ………………………………………………………………………………….91

2-43-4 تغییرات مفهومی  ……………………………………………………………………………………92

2-44 اثر بخشی آموزش  …………………………………………………………………………………….92

بخش دوم : پیشینه ی تحقیق  …………………………………………………….93

2-45 تحقیقات انجام شده ی داخلی  …………………………………………………………………….93

2-46 تحقیقات انجام شده ی خارجی  …………………………………………………………………..97

بخش سوم : چارچوب نظری  ……………………………………………………98

1-47 مبانی عمل محور بودن اقدام پژوهی  …………………………………………………………..98

2-48 مبانی مشارکتی  اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………108

 

 

ح

 

2-49 مبانی تفکر انتقادی  ………………………………………………………………………………….111

2-50 مبانی انگیزشی  ……………………………………………………………………………………….117

51-2 مبانی فناوری اطلاعات  …………………………………………………………………………….121

فصل سوم : روش تحقیق  ……………………………………………………….126

مقدمه  …………………………………………………………………………………………………………..127

3-1 روش تحقیق  ……………………………………………………………………………………………128

3-2 جامعه ی آماری  ……………………………………………………………………………………….128

3-3 نمونه و روش نمونه گیری  …………………………………………………………………………..128

3-4 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات  …………………………………………………………………129

3-4-1 روش گرد آوری اطلاعات  ………………………………………………………………………129

3-4-2 ابزار گرد آوری اطلاعات   ………………………………………………………………………129

3-5 اعتبار و روایی پرسش نامه  …………………………………………………………………………..135

3-5-1 روایی پرسش نامه   …………………………………………………………………………………135

3-5-2 پایایی پرسش نامه   …………………………………………………………………………………135

3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها  ………………………………………………………………………136

3-6-1 آمار توصیفی  ………………………………………………………………………………………..136

3-6-2 آمار استنباطی   ……………………………………………………………………………………..136

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های تحقیق  …………………………..137

مقدمه  ……………………………………………………………………………………………………………138

4-1 آمار توصیفی  ……………………………………………………………………………………………139

4-1-1 جنسیت  ……………………………………………………………………………………………….139

4-1-2 میزان تحصیلات  ……………………………………………………………………………………139

4-1-3 رشته ی تحصیلی   ………………………………………………………………………………….140

4-1-4 سنوات خدمتی   ……………………………………………………………………………………141

4-1-5 میانگین و انحراف معیارمتغیرهای   ……………………………………………………………..142

4-2  آماراستنباطی  ………………………………………………………………………………………….143

4-2-1 آزمون t  ……………………………………………………………………………………………..143

4-2-2 آزمون t تک نمونه ای برای یک یک متغیرهای پژوهش  ………………………………143

4-2-2-1 متغیر پژوهش عمل محور  ……………………………………………………………………143

 

 

ط

 

4-2-2-2 متغیر مشارکت در فعالیت های پژوهشی  …………………………………………………144

4-2-2-3 متغیربکارگیری تفکر انتقادی  ………………………………………………………………..145

4-2-2-4 متغیرافزایش انگیزه  …………………………………………………………………………….146   

4-2-2-5 متغیربکارگیری فناوری اطلاعات  …………………………………………………………..147

4-2-2-6 متغیرعملکرد  ……………………………………………………………………………………..148

4-3 آزمون فریدمن  ………………………………………………………………………………………..149

فصل پنجم : نتایج ، پیشنهاد ها و محدودیت های تحقیق  ……………….151

مقدمه  ……………………………………………………………………………………………………………152

5-1 تفسیر نتایج  حاصل ازبررسی و آزمون فرضیه ها  ………………………………………………153

5-2 بحث و نتیجه گیری  …………………………………………………………………………………..154

5-3 محدودیت های پژوهش  …………………………………………………………………………….156

5-4 پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش  …………………………………………………………156

5-5 پیشنهادهای کاربردی  ………………………………………………………………………………..158

5-6 پیشنهادهای پژوهشی  …………………………………………………………………………………159

فهرست منابع و ماخذ  …………………………………………………………….160

منابع فارسی  ……………………………………………………………………………………160

منابع انگلیسی  ………………………………………………………………………………….167

پیوست ها  ………………………………………………………………………………………170

چکیده ی انگلیسی  ……………………………………………………………………………174

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ی

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                       صفحه

 

 

جدول 2-1 : فهرست گام های اقدام پژوهی  ………………………………………………………….41

جدول 2-2 : مقایسه ی اقدام پژوهی با پژوهش های دیگر  ………………………………………..56

جدول 2-3 : مقایسه ی اقدام پژوهی با پژوهش رسمی  …………………………………………….57

جدول 2-4 : مقایسه ی رویکردهای چهارگانه ی اثربخشی سازمان  ……………………………..87

جدول 3-1 : طبقه بندی سوالات مرتبط با هر فرضیه  ………………………………………………130

جدول 3-2 :  نمایش ضریب آلفای کرانباخ   …………………………………………………………135

جدول 4-1 : توزیع فراوانی بر حسب جنسیت  ………………………………………………………139

جدول 4-2 : توزیع فراوانی بر حسب میزان تحصیلات  ……………………………………………139

جدول 4-3 : توزیع فراوانی بر حسب  رشته ی تحصیلی  ………………………………………….140

جدول 4- 4 : توزیع فراوانی بر حسب سنوات خدمتی  ……………………………………………141

جدول 4-5 : میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش  ………………………………………….142

جدول 4-6 : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی اول  ………………………………….143

جدول 4-7 : نتایج آزمون  برای فرضیه ی اول  …………………………………………………..144

جدول 4-8 : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی دوم  ………………………………….144

جدول 4-9 : نتایج آزمون t برای فرضیه ی دوم  …………………………………………………..145

جدول 4-10 : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی سوم  ……………………………….145

جدول 4-11 : نتایج آزمون t برای فرضیه ی سوم  …………………………………………………146

جدول 4-12 : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی چهارم  ……………………………..146

جدول 4-13 : نتایج آزمون  برای فرضیه ی چهارم  ……………………………………………..147

جدول 4-14 : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی پنجم  ………………………………147

جدول 4-15 : نتایج آزمون  برای فرضیه ی پنجم  ……………………………………………….148

جدول 4-16 : انحراف معیار و میانگین مربوط به متغیر عملکرد  ………………………………….148

جدول 4-17 : نتایج آزمون t برای متغیر عملکرد  …………………………………………………..149

جدول 4-18 : آزمون فریدمن  …………………………………………………………………………..149

جدول 4-19 : نتایج آزمون فریدمن به جهت تاثیر متغیر ها بر افزایش عملکرد  …………….150

 

 

 

 

ک

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                              صفحه

 

 

 

نمودار 4-1 : نمودار فراوانی بر حسب میزان تحصیلات  …………………………………………..140

نمودار 4-2 : نمودار فراوانی بر حسب رشته تحصیلی  ……………………………………………..141

نمودار 4-3 : نمودار فراوانی بر حسب سنوات خدمتی  ……………………………………………142

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                                   صفحه

 

 

 

شکل 2-1 : مراحل اقدام پژوهی از دیدگاه کلهان  …………………………………………………..26

شکل 2-2 : مراحل اقدام پژوهی از دیدگاه شواخی و محمدزاده  ……………………………….29

شکل 2-3 : ویژگی های اقدام پژوهی از دیدگاه ریسن وبوردبری  ……………………………..35

شکل 2-4 فرایند پویایی اقدام پژوهی از دیدگاه آهنچیان و دیگران  …………………………..37

شکل 2-5 : فرایند اقدام پژوهی هال سل  ………………………………………………………………39

شکل 2-6 : اقدام پژوهی فنی از دیدگاه گراندی  ……………………………………………………50

شکل 2-7 : اقدام پژوهی تعاملی مشارکتی از دیدگاه گراندی  ……………………………………51

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی برعملکرد معلمان شهرستان قرچک می باشد و با توجه به این که روش پژوهش در این تحقیق توصیفی – پیمایشی بوده ، جهت کسب دیدگاه های نمونه های پژوهش از پرسش نامه ی محقق ساخته استفاده شده است .

جامعه ی تحقیق شامل کلیه ی معلمان شهرستان قرچک به تعداد 2634 نفر بوده که  که از این تعداد 338 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و تصادفی و با رعایت نسبت افراد جامعه و به تفکیک جنسیت به عنوان نمونه انتخاب گردیدند .

پرسش نامه  مشتمل بر 25 سوال بسته پاسخ بوده که پس از تکمیل با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS  و به روش آلفای کرانباخ بر روی یک نمونه ی 30 نفری مورد سنجش قرار گرفت که ضریب آلفای کرانباخ پرسش نامه 94/0 محاسبه گردید که این خود نشان از تائید پرسش نامه داشت .

باتوجه به این که پژوهش برروی 5 فاکتور ( بهبود پژوهش عمل محور ، افزایش مشارکت معلمان ، افزایش بکار گیری تفکر انتقادی ، افزایش انگیزه نسبت به مطالعه و افزایش بکار گیری فناوری اطلاعات ) صورت گرفته است ، نتایج آماری بیانگر آن است که تمامی متغیر ها از جمله بهبود پژوهش عمل محور با میانگین 0686/4  و 449/24= ، افزایش مشارکت در فعالیت های پژوهشی با میانگین 0604/4 و 558/26 =t ، افزایش بکار گیری تفکر انتقادی با میانگین 1266/4 و 380/22 =t ، افزایش انگیره نسبت به مطالعه  و دوه های باز آموزی با میانگین 0846/4 و 327/25 =t  و افزایش بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با میانگین 0840/4 و 924/23 =t  در سطح معناداری ( 000/0=p) بر عملکرد معلمان تاثیر داشته اند.

 با توجه به اولویت بندی عوامل یاد شده توسط آزمون فریدمن ، نشان می دهد که پژوهش عمل محور بکارگیری تفکر انتقادی ، افزایش انگیزه ، بکار گیری فناوری اطلاعات و مشارکت در فعالیت های پژوهشی به ترتیب دارای بیشترین تاثیر  بر عملکرد بوده اند .

 

کلید واژه ها : اثر بخشی ، آموزش ، اقدام پژوهی ، تفکر انتقادی ، انگیزه ، فناوری اطلاعات

 

فصل اول

 

 

 

کلیات تحقیق

 

2

 

مقدمه

از آن جا که کلید اصلی آموزش و پرورش ، در دست معلمان است ، هر گونه آموزش در جهت بهبود جنبه های مختلف حرفه ی تدریس ، می تواند اثرات عمیق بر یادگیری دانش آموزان و سازگاری آنان در مدرسه باقی گذارد . ( بازرگان ، 1379، ص24)

از این رو آموزش و تربیت نیروی انسانی سازمان ها یک امر حیاتی واساسی تلقی می شود و با مجموعه فعالیت های سازمان و فرایند مدیریت عملی پیوند مستقیم می یابد . مدیریت سازمان باید سرمایه گذاری در زمینه های آموزش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...