پایان نامه اثر الکتروشوک بر انواع توجه شنیداری بیماران اختلالهای خُلقی |
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..2 2-1-بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………5 3-1- ضرورت و اهمیت پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………..10 4-1- هدفهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….11 1-4-1- هدف کلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….11 2-4-1- هدفهای اختصاصی…………………………………………………………………………………………………………………………………………11 5-1- سئوالهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………..11 6-1- متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..12 1-6-1- تعریفهای مفهومی متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………………..13 2-6-1- تعریفهای عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………………………………………………..13 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهپژوهش
1-2- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15 2-2- اختلالهای خُلقی…………………………………………………………………………………..15 1-2-2- اختلال افسردگی اساسی……………………………………………………………………………………………………………………………..17 2-2-2- اختلال دوقطبی……………………………………………………………………………………………………………………………………………21 1-2-2-2- اختلال دوقطبی I………………………………………………………………………………………………………………………………………………22 2-2-2-2- اختلال دوقطبی II……………………………………………………………………………………………………………………………………………..23 3-2-2-2- اختلال دوقطبی تصریح نشده در جای دیگر بر اساس DSM-IV…………………………………………………………………..23 3-2- درمان اختلالهای خُلقی……………………………………………………………………………………………………………………………………24 2-3-2- الکتروشوک درمانی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….25 4-2- دیدگاه پردازش اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………………….28 1-4-2- مدل اتکینسون و شیفرین ………………………………………………………………………………………………………………………………30 1-1-4-2- حافظه حسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….31 2-1-4-2- حافظه کوتاهمدت…………………………………………………………………………………………………………………………………………. .32 3-1-4-2- حافظه بلندمدت………………………………………………………………………………………………………………………………………………34 2-4-2- مدل سطوح پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………36 3-4-2- مدلهای تحولی پردازش اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………37 4-4-2- توجه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..38 1-4-4-2- مدلهای بالینی توجه………………………………………………………………………………………………………………………………………………42 2-4-4-2- انواع توجه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….44 1-2-4-4-2- توجه آشکار و توجه پنهان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………44 2-2-4-4-2- توجه انتخابی و تقسیم شده………………………………………………………………………………………………………………………………………………45 1-2-2-4-4-2-نظریه برودبنت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………45 2-2-2-4-4-2-نظریه تریسمن………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50 3-2-2-4-4-2-نظریه داچ و نورمن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….51 4-2-2-4-4-2-نظریه منابع چندگانه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………54 5-2-2-4-4-2-نظریه ظرفیت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….57 6-2- پژوهشهای انجامشده در زمینه تأثیر الکتروشوک بر فرایندهای شناختی……………………………………………………59 7-2- خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….63 فصل سوم: روش پژوهش
1-3- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..65 2-3- جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………………….65 3-3- روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………….65 4-3-معیار انتخاب آزمودنیها…………………………………………………………………………………………………………………………………….65 5-3- طرح پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………66 6-3-شیوه اجرا……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..66 7-3- روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………………………………………………66 8-3- ابزارهای اندازهگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………
……..67 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 1-4- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….70 2-4- اطلاعات جمعیتشناختی…………………………………………………………………………………………………………………………………..70 3-4- توصیف آماری متغیرها و شاخصها و بررسی تفاوت آغازین گروهها………………………………………………………………..72 4-4- وارسی سئوالهای پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………………….74 2-4-4- سؤال اول پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………….74 3-4-4- سؤال دوم پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………76 4-4-4- سؤال سوم پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………..78 5-4-4- سؤال چهارم پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………..80 5-4-نتایج تلویحی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….82 1-5-4- روند تغییرات توجه شنیداری انتخابی در سه مرحله اجرای پژوهش چگونه بوده است؟……………..82 2-5-4- روند تغییرات توجه شنیداری تقسیمشده در سه مرحله اجرای پژوهش چگونه بوده است؟……….82 6-4- خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………………………………………85 فصل پنجم: بررسی و تفسیر نتایج پژوهش 1-5- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………88 2-5- بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………….88 3-5- محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………….94 4-5- پیشنهادهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………………..95 منابع
پیوست چکیده انگلیسی
جدولها شماره صفحه |
جدول1-2. ویژگیهای مهم حافظههای سهگانه…………………………………………………………………………………………………………………36 |
جدول 1-3. وضعیت شنوایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….67 |
جدول 1-4. شاخص های جمعیتشناختی گروه کنترل و گروه آزمایشی………………………………………………………………………… 71 |
جدول 2-4. شاخص های توصیفی توجه شنیداری انتخابی و توجه شنیداری تقسیمشده ……………………………………………….72 |
جدول 3-4.بررسی معناداری میانگینهای مرحله اول و دوم آزمون جملات رقابتی بوسیله روش تحلیل کوواریانس………75 |
جدول 4-4.بررسی معناداری میانگینهای مرحله اول و دوم آزمون اعداد دایکوتیک بوسیله روش تحلیل کوواریانس……..77 |
جدول 5-4.بررسی معناداری میانگینهای مرحله اول و سوم آزمون جملات رقابتی بوسیله روش تحلیل کوواریانس……..79 |
جدول 6-4.بررسی معناداری میانگینهای مرحله اول و سوم آزمون اعداد دایکوتیک بوسیله روش تحلیل کوواریانس…..81 |
جدول 7-4. شاخص های توصیفی توجه انتخابی و تقسیمشده…………………………………………………………………………………………..83 |
نمودارها شماره صفحه |
نمودار 1-1.فرایند پردازش اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………………………..8 |
نمودار1-2. تقسیم بندی اختلالهای خُلقی بر اساس DSM-IV……………………………………………………………………………..16 |
نمودار 2-2. عوامل خطرساز اختلالهای خُلقی……………………………………………………………………………………………………….21 |
نمودار3-2. الگوی پردازش اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………..30 |
نمودار4-2. پردازش اطلاعات با سیستم کانال محدود………………………………………………………………………………………………47 |
نمودار 5-2. مدل ربط درباره فرایند گزینش…………………………………………………………………………………………………………… 52 |
نمودار 6-2. شرح مراحل- منابع تعریفشده……………………………………………………………………………………………………………..56 |
نمودار 1-4. میانگین نمرههای گروه کنترل و آزمایش در مرحلههای اول و دوم پژوهش……………………………………….76 |
نمودار 2-4. میانگین نمرههای گروه کنترل و آزمایش در مرحلههای اول و دوم پژوهش……………………………………….78 |
نمودار 3-4. میانگین نمرههای گروه کنترل و آزمایش در مرحلههای اول و سوم پژوهش………………………………………80 |
نمودار 4-4. میانگین نمرههای گروه کنترل و آزمایش در مرحلههای اول و سوم پژوهش……………………………………..82 |
نمودار 5-4. میانگین نمرههای گروه کنترل و آزمایشی در سه مرحله اجرای پژوهش (توجه انتخابی)………………… 84 |
نمودار 6-4. میانگین نمرههای گروه کنترل و آزمایشی در سه مرحله اجرای پژوهش (توجه تقسیمشده)………….. 85 |
شکل شماره صفحه
شکل شماره 1-1. اختلالهای خلقی………………………………………………………………………………………………………………………………………3
1-1- مقدمه:
اختلالهای خُلقی طیف وسیعی از اختلالها را در برمیگیرند که در آنها خُلق بیمارگونه و آشفتگیهای وابسته به آن بر شکل بالینی مسلط است. در اوایل از اختلالهای خُلقی تحت عنوان اختلالهای عاطفی نام برده میشد، به معنی حالت هیجانی است که از طریق بیانات چهره وحالت بدن آشکار می شود (سادوک و سادوک، 2002).
اختلالهای خُلقی به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: یک قطبی و دوقطبی. اختلالهای افسردگی یک قطبی شامل اختلال افسردگی عمده و دیستایمیک است؛ اختلالهای دوقطبی شامل اختلال دوقطبی I، اختلال دوقطبی II، اختلال دوقطبی تصریح نشده در جایی دیگر و ادواریخویی است. سایر اختلالهای خُلقی، اختلال خُلقی وابسته به مواد و اختلال خُلقی وابسته به شرایط عمومی هستند. علاوه بر موارد گفته شده اختلالهای خُلقی معمولا به صورت نشانهای در سایر اختلالهای روانپزشکی مثل دمانس، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالهای سوء مصرف مواد و اسکیزوفرنی هستند (کلسی، نمروف و نیوپورت، 2006).
اختلالهای یک قطبی صرفا دوره های افسردگی را دربرمیگیرد؛ از طرف دیگر اختلالهای دوقطبی هم اپیزود افسردگی و هم اپیزود مانی را شامل می شود. شکل 1-1 اختلالهای یک قطبی و دوقطبی را به تصویر میکشد.
اختلالهای خُلقی درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به اختلالهای روانی را در برمیگیرد و خطر شروع آن در سنین پایین گزارش شده است (سادوک و سادوک، 2002) به همین دلیل توجه قابلملاحظهای به درمان اختلالهای خُلقی شده است. درمانهای مختلفی در این راستا ارائه شده است؛ اما یکی از بحث برانگیزترین درمانها در این زمینه الکتروشوک میباشد. الکتروشوک، یکی از درمانهای زیستی است که برای درمان اکثر اختلالهای خُلقی با چند محدودیت، که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا ( APA ) اعلام شده، استفاده می شود.
الکتروشوک، درمانی انتخابی برای اختلالهای خُلقی است که حاد هستند، تغییرات اساسی در خلق، تفکر و فعالیتهای حرکتی بیمار روی دهد، یا زمانی که علت اختلال زیست-شیمیاییو فیزیولوژیکی باشد، یا زمانی که سایر درمانهای دردسترس مؤثر واقع نمیشوند و یا اینکه علایم دارو درمانی خطرناک و ناخوشایند باشد و استفاده طولانی مدت از آنها امکان پذیر نباشد (فینک، 1999).
الکتروشوک احتمالا برای بیماران با پیشینه طولانی از بدعملکردی روانی و هیجانی مؤثر نیست، همچنین برای مبتلایان به نوروزها، ناسازگاریهای موقعیتی، اختلالهای شخصیتو اختلالهای وابسته به دارو نمی تواند کمک کننده باشد (بالدوین و اوکسلاد، 2000).
بیمارانی که الکتروشوک دریافت می کنند، معمولا روشهای درمانی متعددی را تجربه کرده اند که بدلیل عدم مؤثر بودن، برای دریافت الکتروشوک ارجاع داده میشوند (فینک، 1999). استفاده از الکتروشوک هم با نگرانیهای زیادی همراه است از جمله از دست دادن موقتی یا دائمی فرایندهای شناختی که با انجام پژوهشهای گسترده در این زمینه و بالا بردن تکنولوژی و بالا بردن سطح روشهای وارد کردن شوک به سر بیمار، تا حدی از نگرانیهای موجود کاسته است.
2-1– بیان مسئله
اختلالهای خلقی اغلب مزمن و عود کننده میباشند، شیوع آنها در طول زندگی برای اختلال افسردگی اساسی حدود 15% وبرای اختلالهای دوقطبیI حدود 1% است. بدلیل شیوع گسترده اختلالهای خُلقی و مشمول شدن تعداد بسیاری از مبتلایان به اختلالهای روانی، تلاش های گوناگونی برای درمان آن در هر دوره تاریخی با توجه به بار علمی و تجربی انسان صورت گرفته است (سادوک و سادوک، 2002).
در قرن بیستم بررسی و پژوهش در زمینه اختلالهای خُلقی شروع شده، نظریهها و فرضیههای فراوانی در مورد پیدایش، شکل گیری و انواع آن ابراز گردیده و در پی آن روشهای درمانی گوناگونی مطرح شده است از جمله: انواع رواندرمانیها خصوصا رفتاردرمانی – شناختی، چندین طبقه از داروهای ضدافسردگی و الکتروشوک است (کلسی، نمروف و نیوپورت، 2006).
الکتروشوک، درمانی زیستی است که با ایجاد تشنجی خفیف و با عبور جریان ضعیف الکتریکی در ناحیهای از سر انجام می شود. الکتروشوک از سال 1938 برای مبتلایان به اختلالهای خلقی که نسبت به درمان مقاوم بودند، همچنین برای افرادی که میل به خودکشی یا دیگرکشی و علائم بارز بیتابی یا بهت داشتند، به صورت درمانی انتخابی درآمد (فیدا و همکاران، 2009) و امروزه گزارش می شود حدود 10% بیماران بستری با تشخیص افسردگی اساسی الکتروشوک دریافت می کنند ( متیو و همکاران، 2008).
پژوهشهای بسیاری در رابطه با اثربخشی الکتروشوک انجام شده است، مثل فراتحلیلی که توسط انجمن مطالعاتی الکتروشوک انگلستان (2003) انجام شد. در این فراتحلیل گزارش شد الکتروشوک واقعی موثرتر از الکتروشوک ساختگی است و همچنین گزارش اثربخشی چشمگیر الکتروشوک نسبت به دارو درمانی ارائه شد.
- هدفهای پژوهش
1-4-1- هدف کلی
- تعیین اثر الکتروشوک بر توجه شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
2-4-1– هدفهای اختصاصی
هدفهای اختصاصی این پژوهش عبارتند از:
- تعیین اثر کوتاهمدت الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
- تعیین اثر کوتاهمدت الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
- تعیین اثر بلندمدت الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
- تعیین اثر بلندمدت الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی
5–1– سؤالهای پژوهش
سؤالهای این پژوهش عبارتند از:
- آیا الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در کوتاهمدت تأثیر دارد؟
- آیا الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در کوتاهمدت تأثیر دارد؟
- آیا الکتروشوک بر توجه انتخابی شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در بلندمدت تأثیر دارد؟
- آیا الکتروشوک بر توجه تقسیمشده شنیداری بیماران مبتلا به اختلالهای خلقی در بلندمدت تأثیر دارد؟
- متغیرهای پژوهش
متغیر وابسته: توجه شنیداری انتخابی، توجه شنیداری تقسیمشده
متغیر مستقل: الکتروشوک
متغیر مقولهای: گروه افراد مبتلا به اختلالهای خلقی دارای دو سطح دریافت کننده الکتروشوک و دریافت نکننده الکتروشوک
1-6-1- تعریفهای مفهومی متغیرها
توجه شنیداری انتخابی: توجه شنیداری انتخابی سطحی از توجه است که به ظرفیت حفظ تکالیف شناختی و رفتاری، در هنگام مواجه شدن با محرکات مزاحم یا رقیب اشاره دارد (تسورت، اسپونگ و استو، 2007)
توجه شنیداری تقسیمشده: توجه شنیداری تقسیمشده بالاترین سطح توجه است و اشاره به توانایی پاسخ دادن به شکل خودانگیخته به چندین تکلیف در یک زمان دارد (همان منبع).
الکتروشوک: الکتروشوک، درمانی زیستی است که با ایجاد تشنجی خفیف و با عبور جریان ضعیف الکتریکی در ناحیه ای از سر انجام می شود (فینک، 2001).
- 1. sadock
- 2. kelsey
- nemeroff
- newport
. Fink
. Baldwin
. Oxlad
. cognitive behavior therapy
. Faedda
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-28] [ 11:20:00 ب.ظ ]
|