پایان نامه رابطه بین سنخهای شخصیتی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد |
1-4 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………6
1-4-1 هدف کلی ………………………………………………………………………………………………………………………..6
1-4-2 اهداف ویژه ………………………………………………………………………………………………………………………6
1-5 فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………6
1-5-1 فرضیهی کلی …………………………………………………………………………………………………………………..6
1-5-2 فرضیه های ویژه ………………………………………………………………………………………………………………..6
1-6 تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات……………………………………………………………………………………..7
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1 خودکارآمدی ………………………………………………………………………………………………………………………..8
2-1-1 مراحل رشد و الگوگیری خودکارآمدی………………………………………………………………………………12
2-1-2 ارزیابیهای خودکارآمدی در سنین مختلف…………………………………………………………………………13
2-1-3 احساس خودکارآمدی……………………………………………………………………………………………………..14
2-1-3-1 سن وتفاوتهای جنسیت ……………………………………………………………………………………………15
2-1-3-2 ظاهر جسمانی……………………………………………………………………………………………………………..15
2-1-4 مراحل رشد سرمشقگیری و احساس کارآیی………………………………………………………………………15
2-1-4-1 کودکی…………………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-1-4-2 نوجوانی……………………………………………………………………………………………………………………..15
2-1-4-3 بزرگسالی………………………………………………………………………………………………………………….15
2-1-4-4 پیری………………………………………………………………………………………………………………………..16
2-1-5 منابع ارزیابیهای خودکارآمدی…………………………………………………………………………………………18
2-1-6 احساس خویشتن……………………………………………………………………………………………………………..19
2-1-7 چگونه به تفکر و تخیل فعال دست یابیم……………………………………………………………………………19
2-1-8 افراد دارای خودکارآمدی بالا…………………………………………………………………………………………….20
2-1-9 مردم با خودکارآمدی پایین………………………………………………………………………………………………..20
2-1-10 راهکارهایی برای رسیدن به خودکارآمدی بالا…………………………………………………………………….21
2-2 شخصیت ……………………………………………………………………………………………………………………………22
2-2-1 شخصیت شما تابع اندیشه های شماست………………………………………………………………………………23
2-2-2 ابعاد شخصیت از نظر آیزنک …………………………………………………………………………………………….24
2-2-2-1 برونگرایی، درونگرایی…………………………………………………………………………………………………25
2-2-2-2 روانرنجورخویی………………………………………………………………………………………………………….25
2-2-3 اصول شخصیت شناسی…………………………………………………………………………………………………….26
2-2-3-1 ثبات بین فرهنگی ……………………………………………………………………………………………………… 26
2-2-3-2 ثبات عوامل ………………………………………………………………………………………………………………..26
2-2-4 عوامل به وجود آورنده شخصیت ………………………………………………………………………………………27
2-2-4-1 عوامل رفتار ………………………………………………………………………………………………………………..27
2-2-4-2 عوامل زیستی شخصیت ……………………………………………………………………………………………….31
2-2-4-2-1 عوامل جنسیت ……………………………………………………………………………………………………….31
2-2-4-2-2 عوامل سن ……………………………………………………………………………………………………………..33
2-2-5 عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت …………………………………………………………………………………..33
2-2-5-1 عامل وراثت…………………………………………………………………………………………………………………33
2-2-5-2 عامل محیط…………………………………………………………………………………………………………………34
2-2-5-3 عامل یادگیری………………………………………………………………………………………………………………35
2-2-5-4 عامل والدین ……………………………………………………………………………………………………………….35
2-2-5-5 عامل رشد……………………………………………………………………………………………………………………35
2-2-5-6 عامل هوشیاری…………………………………………………………………………………………………………….35
2-2-5-7 عامل ناهوشیار……………………………………………………………………………………………………………..36
2-2-6 نظریه های مرتبط با صفات و سنخهای شخصیت و خودکارآمدی …………………………………………..36
2-2-6-1 اصول شخصیت شناسی موری……………………………………………………………………………………….37
2-2-6-2 صفات شخصیت …………………………………………………………………………………………………………38
2-2-6-3 رویکرد کتل به صفات شخصیت…………………………………………………………………………………….39
2-2-6-4 نظریه های خلق و خوی باس و پلامین…………………………………………………………………………….40
2-2-6-5 درماندگی آموخته شدهی سلیگمن………………………………………………………………………………….41
2-2-7 ساخت شخصیت در اسلام ……………………………………………………………………………………………….42
2-3 پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………44
2-3-1 تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………………….44
2-3-2 تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………..46
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………..49
3-1 روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………49
3-2 جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری………………………………………………………………………..49
3-3 ابزارهای جمعآوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………….51
3-3-1 پرسشنامه خودکارآمدی شرر………………………………………………………………………………………………51
3-3-2 پرسشنامه شخصیت نئو……………………………………………………………………………………………………..53
3-3-2-1 حیطهها و جنبه های پرسشنامه شخصیت NEO……………………………………………………………..55
3-4 نحوه اجرای پرسشنامه ها…………………………………………………………………………………………………….60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………
61
4-1 آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………….61
4-2 آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………………………….63
4-3 آزمون فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………..64
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………69
5-1 بحث و نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….69
5-3 محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………….71
5-4 پیشنهادات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………… 71
منابع مآخذ …………………………………………………………………………………………………………………………….. 72
فهرست منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………….. 72
فهرست منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………….75
پیوستها ……………………………………………………………………………………………………………………………….78
چکیده انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………….91
چکیده
هدف از ای پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی و سنخهای شخصیت در معلمان میباشد. جامعه آماری این پژوهش معلمان شهرستان عنبرآباد به تعداد 1500 نفر میباشند که 150نفر از آنان به عنوان نمونه آماری به روش طبقه بندی و در درون هر طبقه تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شخصیت نئو، (NEO)، با روایی72/. وتست خودکارآمدی عمومی شرر با روایی 81/. است. داده ها با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS و با روش آماری رگرسیون گامبهگام و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین وظیفهشناسی، گشودگی به تجربه وتوافق با خودکارآمدی رابطه مثبت معنا داری وجود دارد. اما بین روانرنجورخویی و خودکارآمدی رابطهای وجود ندارد. و بین برونگرایی و خودکارآمدی نیز رابطهای وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای جمعیتشناختی، (سن، تحصیلات و سابقه کار) با خودکارآمدی معلمان رابطهای ندارند.
واژه های کلیدی: خودکارآمدی، سنخهای شخصیت، معلمان شهرستان عنبرآباد
مقدمه
اساس و استمرار جوامع بشری از دیرباز بر شالوده آموزش و پرورش استوار بوده است و هر چه گردونه تاریخ به جلو میرود روزبهروز بر اهمیت و نقش اساسی آن افزوده می شود. چرا که این نهاد وظیفهی مهم تعلیم و تربیت آدمیان را بدوش میکشد و ترقی و سعادت جوامع در گرو کارکرد صحیح، سالم و پویای آن میباشد. در میان عوامل و عناصر متعدد و فراوانی که در حوزه آموزش و پرورش دخیل هستند، یقیناً نقش معلم به عنوان محور و مدار علم و دانش و چراغ هدایت از سایرین برجستهتر و اصلی تر است.
بدیهی است که معلم زمانی می تواند به رسالت آموزشی خود عمل نماید و انتظارات اجتماعی را برآورده سازد که از ویژگیهای مکفی و لازم برخوردار باشد (کرمی پور، 1383). یکی از این ویژگیها که با موفقیت یا شکست معلمان در ارتباط است، خودکارآمدی میباشد. آلبرت بندورا (1978) خودکارآمدی را باور فرد نسبت به تواناییاش در انجام وظایف محوله تعریف نموده است. خودکارآمدی بر این موضوع دلالت دارد که نحوه اندیشه، باور و احساس افراد بر رفتار آنها تأثیر میگذارد (اسدبرقی، 1389).
خودکارآمدی معلمان نقش اساسی در تربیت و آموزش دانش آموزان دارد. لذا وجود هر گونه مشکل در خودکارآمدی معلمان می تواند بر عملکرد شغلی آنها تأثیر گذاشته و به جامعه دانش آموزی و طبیعتاً آینده کشور منتقل شود (توبین، 2006).
در حقیقت رهبری نسل آینده هر جامعه ای بدست معلمان آن جامعه است. بنابراین معلم باید از لحاظ شخصیت آن چنان باشد که دانش آموزان او را به عنوان یک رهبر و راهنمای مطلع، مهربان و صدیق بپذیرند و الگوی رفتاری خویش قرار دهند. ( شعاری نژاد، 1375).
2- بیان مسئله
شاید برای همهی ما زیاد اتفاق افتاده باشد که به قول معروف بر سر دوراهی گیر کرده باشیم و وقتی که میخواهیم کاری را انجام دهیم ولی نمیدانیم که آیا میتوانیم آن کار را به درستی به پایان برسانیم یا نه؟ بیتردید عوامل و ویژگیهایی در هر یک از افراد وجود دارد که هر کدام از آنها را وادار به گرفتن تصمیمی متفاوت از بقیه مینماید.
بندورا بهتدریج بر اهمیت ادراک فرد از خودکارآمدی بهعنوان میانجی شناختی عمل انسان تأکید کرد، وقتی انسان در حال بررسی عمل است و یا اینکه به آن مشغول است، قضاوتهایی نیز از توانایی خود در انجام دادن وظایف گوناگون و شرایط آنها به عمل میآورد، این قضاوتها ممکن است در سطوح مختلف تفکر، هیجان و عمل انجام گیرد. (شولتز،1990؛ ترجمه سیدمحمدی، 1388).
حسین نویدنیا رابطه میان پنج عامل بزرگ شخصیت و باورهای کارآمدی معلمان را مورد ارزیابی قرار داد. نتایج این مطالعه نشان داد که دو متغیر برون گرایی و وجدان با باورهای کارآمدی معلمان پیش بینی معنیداری داشت.
تحقیقات زیادی نشان دادهاند که باورهای خودکارآمدی نقش کلیدی و مهمی در سنخهای شخصیتی افراد بازی می کنند، منظور از باورهای خودکارآمدی ارزیابی شناختی افراد در زمینه توانایی خوبی برای انجام تکالیف میباشد (یازمن، 2001).
با اینحال برخی شواهد موجود حاکی از آن است که سنخهای شخصیتی افراد نه بهخاطر عدم توانایی بلکه بهخاطر ضعف در باور خودکارآمدی نسبت به برخی سنخهای شخصیتی احساس ناتوانی می کنند. (بست، 1981).
بر حسب نظر بندورا (1997) وقتی فرد باور داشته باشد که توانایی پیشرفت و کسب موفقیت را داراست به خودکارآمدی دست یافته است. الگوی فکری، انگیزش، واکنشهای هیجانی و برداشت انسان از خودکارآمدی خود، از طریق انتخاب فعالیتها، میزان تلاشی که برای یک موقعیت صرف می کند، هنگام انجام یک فعالیت بر عملکردش تأثیر دارد. بنابراین یک معلم با خودکارآمدی قوی، با انگیزه بالاتر و پافشاری بیشتر با موانع روبرو شده و کارایی بیشتری از خود نشان خواهد داد (کاکروگلو، 2008).
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کردن سنخهای شخصیتی با خودکارآمدی معلمین میباشد. براین اساس در این پژوهش این سؤالات مورد بررسی قرار میگیرند که آیا بین سنخهای شخصیت (روانرنجوری، برونگرایی، توافق، وظیفه شناسی و گشودگی به تجربه) با خودکارآمدی در بین معلمان رابطه وجود دارد؟
بنابراین در این تحقیق به دنبال این هستم به بررسی رابطه سنخهای شخصیتی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد بپردازم و اینکه خودکارآمدی چه تأثیری بر سنخهای شخصیتی دارد و سنخهای شخصیتی چهقدر باعث می شود که خودکارآمدی جامعه آماری پژوهش بالا برود و چه تأثیری می تواند بر روند کاری آنها داشته باشد؟
3- ضرورت و اهمیت تحقیق
اگرچه انسان تحت تأثیر و موقعیتها قرار دارد، به دلیل تعیین هدف برای خود و قضاوت درباره خودکارآمدی و خودسنجی موجودی فعال است(کدیور، 1386).
در تحقیقی که توسط رحیم بدری در سال (1391) که هدف آن تعیین نقش جهت گیری هدف، خودکارآمدی در خودتنظیمگری و شخصیت در دانشجویان بود، نشان داد که بین خودکارآمدی در خود تنظیمی و وظیفه شناسی در شخصیت رابطه مثبت و بین خودکارآمدی در خود تنظیمی و روانرنجورخویی رابطه منفی وجود دارد. بنابراین شناخت شخصیت فرد به او کمک می کند که بتواند احساس کارآمدی و یا خودکارآمدی خود را در زندگی تقویت کرده و آن را بالا ببرد.
بنابراین اگر افراد خود و احساس خودکارآمدی خود را بر اساس ویژگیهای شخصیتی خود بشناسند بهتر میتوانند در زندگی موفق شوند، همانگونه برای هرکدام از ما اتفاق افتاده است وقتی میبینیم یک نفر در حال انجام کار سختی است و سعی دارد آنرا انجام دهد برای اینکه به او اعتماد به نفس دهیم به او میگوییم تو میتوانی. برای اینکه خودش را باور کند.
شهریار عزیزی در سال (1384) در تحقیقی با عنوان بررسی الگوی خودکارآمدی عمومی، خودکارآمدی اینترنتی و نوع شخصیت در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انجام داد که ، به رابطه مثبت بالایی بین خودکارآمدی عمومی و نوع شخصیت افراد دست یافت.
در پژوهشهای جدید تمرکز عمدهای بر مدل پنج عاملی وجود دارد که در آن پنج عامل یا ابعاد اصلی شخصیت عبارتند از: روانرنجورخویی ، برونگرایی/درونگرایی، گشودگیبهتجربه، توافقجویی /مخالفتورزی، وظیفه شناسی (دیویسونوهمکاران، 2007؛ ترجمه شمسیپور، 1388).
چگونگی شخصیت افراد در سازگاری شغلی و بالا بردن خودکارآمدی اهمیت زیادی دارد. بعضی مشاغل برای افراد سربهزیر و ساکت مناسب است در حالی که تعدادی از مشاغل برای افراد برونگرا مناسب به نظر میرسد توانایی سازگاری اجتماعی سهم بزرگی در موفقیت شغلی و خودکارآمدی دارد(قدسی، 1387، 97). سازش و هماهنگی بین نوع محیط باعث بالا رفتن خودکارآمدی میگردد و این به نوبه خود تحت تأثیر ویژگیهای شخصیتی افراد به رضایت خاطر منجر می شود.(حسینی، 1383). اهمیت این موضوع را از آنجا میتوان فهمید که در روایات و احادیث بسیاری آمده است که: «خودشناسی سودمندترین دانشهاست». و همچنین روایات بسیاری با این مضمون آمده است:(من عرف نفسه فقد عرف ربه)« هرکس خود را بشناسد ،خدای خود را میشناسد».
با توجه به تحقیقات انجام شده و بررسیهایی که انجام گرفته و نقش مهم شخصیت و ویژگیهای آن در خودکارآمدی، ما میتوانیم با انجام این تحقیق به اهمیت تحقیق دست پیدا کنیم و از این طریق به بهبود کارآیی معلمان کمک کنیم. بنابراینا با توجه به پیچیدگی ویژگیهای انسان و روحیات و اخلاق و افکار او اگر ما بخواهیم معلمانمان در کارشان دارای خودکارآمدی باشند، ضرورت دارد که این ویژگیها را مورد پژوهش قرار داده، شناسایی کرده و متناسب با آنها راهکارهای مناسبی ارائه کنیم.
4- اهداف تحقیق
4-1-هدف کلی
تعیین رابطه سنخهای شخصیتی با خود کارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد
4-2- اهداف ویژه
1-تعیین رابطه بین روانرنجورخویی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد
2- تعیین رابطه بین برونگرایی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد
3- تعیین رابطه بین توافق با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد
4- تعیین رابطه بین وظیفه شناسی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد
5- تعیین رابطه بین گشودگی به تجربه با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد
5-فرضیه های تحقیق
5-1-فرضیه کلی
بین سنخهای شخصیتی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد رابطه وجود دارد.
5-2- فرضیه های ویژه
1- بین روانرنجورخویی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد رابطه وجود دارد.
2- بین برونگرایی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد رابطه وجود دارد.
3- بین توافق با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد رابطه وجود دارد.
4- بین وظیفه شناسی با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد رابطه وجود دارد.
5- بین گشودگی به تجربه با خودکارآمدی در معلمان شهرستان عنبرآباد رابطه وجود دارد.
6-تعاریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
سنخهای شخصیتی: به مجموعه ویژگیهای جسمی، روانی ورفتاری گفته می شود که هر فرد را از دیگری متمایز می کند(ترجمهی کریمی، 1384).
سنخهای شخصیتی عبارتند از: برونگرایی، روانرنجورخویی، توافق، وظیفهشناسی، گشودگی به تجربه
خودکارآمدی: بندورا(2001)خودکارآمدی را به صورت اعتقاد افراد به تواناییشان در اعمال کردن مقداری کنترل بر عملکرد خودشان و بر رویدادهای محیطی تعریف کرد.
تعاریف عملیاتی
سنخهای شخصیتی
در این پژوهش سنخهای شخصیتی عبارت است از نمرهای که آزمودنی از طریق تکمیل کردن مقیاس شخصیتی نئو پی آی-آر به دست میآورد.
خودکارآمدی
در این پژوهش منظور از خودکارآمدی نمرهای است که معلمان از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران بهدست میآورند.
مقدمه:
درای فصل مجموعه ای از تعاریف, نظریهها وتحقیقاتی که تا کنون در زمینه خودکارآمدی و سنخها و نگرشهای شخصیتی و موضوعات مرتبط با آنها در داخل کشور و همچنین کشورهای خارجی در در سازمانها و موسسهها و مکانهای مختلف انجام شده است بیان میگردد. از آنجا که هر کدام از روانشناسان و نظریه پردازان بر اساس زندگی، فرهنگها و محیطهای متفاوتی که در آنجا رشد کرده اند و رخدادهای زندگی خود و همچنین برداشتهایی که از شخصیت داشته اند، تعاریف گوناگون و متفاوتی از این واژه بیان کرده اند. بنابراین زمان و دوره شکل گیری شخصیت در نظریات هر کدام از آنها با دیگران ممکن است متفاوت باشد.
1- خودکارآمدی
مفهوم خودکارآمدی تاریخچه مختصری دارد که از سال 1977 توسط بندورا مطرح شده است.اصول خودکارآمدی در رشتههای مختلف ودر موقعیتهای گوناگون آزمون شده است.(پاجاریز، 1996; به نقل از کندری، 1381)
خودکارآمدی (self-efficacy) از نظریه شناخت اجتماعی(social cognition teory) آلبرت بندورا (1997) روانشناس مشهور مشتق شده است که به باورها یا قضاوتهای فرد به تواناییهای خود در انجام وظایف و مسؤلیتها اشاره دارد. نظریه شناخت اجتماعی مبتنی به الگوی علی سهجانبه رفتار، محیط، و فرد است. این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی(عوامل شناختی، عاطفی و بیولوژیک)که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روانشناختی اشازه دارد، تأکید می کند. بر اساس این نظریه ، افراد در یک نظام علیت سهجانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر میگذارند. بندورا(1997) اثرات یکبعدی محیط بر رفتار فرد که یکی از فرضیه های مهم روانشناسان رفتارگرا بوده است را رد کرد.انسانها دارای نوعی نظام خودکنترلی و نیروی خودتنظیمی هستند و توسط آن نظام بر افکار، احساسات و رفتارهای خود کنترل دارند و بر سرنوشت خود نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند. بدین ترتیب رفتار انسان تنها در کنترل محیط نیست بلکه فرایندهای شناختی نقش مهمی در رفتار آدمی دارند. عملکرد و یادگیری انسان متأثر از گرایشهای شناختی، عاطفی و احساسات، انتظارت ، باورها و ارزشهاست. انسان موجودی فعال است و بر رویدادهی زندگی خود اثر میگذارد. انسان تحت تأثیر عوامل روانشناختی است و به طور فعال در انگیزهها و رفتار خود اثر میگذارد. بر اساس نظریه «بندورا» افراد نه توسط نیروهای درونی رانده میشوند، نه محرکهای محیطی آنها را به عمل سوق میدهند، بلکه کارکردهای روانشناختی، عملکرد، رفتار، محیط و محرکات آن را تعیین می کند. بندورا(1997) مطرح می کند که خودکارآمدی، توان سازندهای است که بدان وسیله مهارت های شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف به گونه ای اثربخش ساماندهی می شود. به نظر وی داشتن دانش، مهارت ها و دستاورهای قبلی افراد پیش بینی کننده های مناسبی برای عملکرد آینده افراد نیستند، بلکه باور انسان در باره تواناییهای خود در انجام آنها بر چگونگی عملکرد خویش مؤثر است. بین داشتن مهارت های مختلف با توان ترکیب آنها به روشهای مناسب برای انجام وظایف در شرایط گوناگون، تفاوت آشکار وجود دارد. افراد کاملاً میدانند که باید چه وظایفی را انجام دهند، اما اغلب در اجرای مناسب مهارت ها موفق نیستند.(بندورا، 1997، 75). خودشناسی از طریق پردازش مهارت های شناختی، انگیزش و عاطفی که عهدهدار انتقال دانش و تواناییها به رفتار ماهرانه هستند، فعال میشوند. به طور خلاصه، خودکارآمدی به داشتن مهارت یا مهارت ها مربوط نمی شود، بلکه داشتن باور به توانایی انجام کار در موقعیتهای مختلف شغلی، اشاره دارد. باورکارآمدی عاملی مهم در نظام سازندهی شایستگی انسان است.انجام وظایف توسط افراد مختلف با مهارتهای مشابه در موقعیتهای متفاوت به صورت ضعیف، متوسط یا قوی ویا توسط یک فرد در شرایط متفاوت به تغییرات باورهای کارآمدی آنان وابسته است. مهارتها میتوانند به آسانی تحت تاثیر خودشکنی(self-doubt ) یا خودتردیدی قرار گیرند، در نتیجه حتی افراد خیلی مستعد در شرایطی که باور ضعیفی نسبت به خود داشته باشند، از تواناییهای خود استفادهی کمتری می کنند، (بندورا، 1997). به همین دلیل احساس خودکارآمدی، افراد را قادر میسازد تا با بهره گرفتن از مهارتها در برخورد با موانع، کارهای فوقالعادهای انجام دهند(وایت، 1982). بنابراین خودکارآمدی درکشده عامل مهم برای انجام موفقیتآمیز عملکرد ومهارتهای اساسی لازم برای انجام آن است. عملکرد موثر هم به داشتن مهارت ها وهم به باور در توانایی انجام آن مهارت ها نیازمند است. اداره کردن موقعیتهای دائمالتغییر، مبهم، غیر قابل پیش بینی و استرسزا مستلزم داشتن مهارت های چندگانه است. مهارت های قبلی برای پاسخ به تقاضای گوناکون موقعیتهای مختلف باید غالبا به شیوه های جدید، سازماندهی شوند. بنابراین مبادلات با محیط تا حدودی تحت تاثیر قضاوتهای فرد در تواناییهای خویش است. بدین معنی که افراد باور داشته باشند که در شرایط خاص میتوانند وظایف را انجام دهند، خودکارآمدی درک شده معیار داشتن مهارت های شخصی نیست، بلکه بدین معنی است که فرد به این باور رسیده باشد که می تواند در شرایط مختلف با هر نوع مهارتی داشته باشد، وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. پولر و همکاران (2002) بیان می کنند که خودکارآمدی یا ادراک خودکارآمدی در برگیرنده احساس خوشایند فرد در انجام تکالیف است که بطور فراگیری با انگیزش و انجام موفقیتآمیز تکالیف در تمامی انسانها مرتبط است. (به نقل از، بندورا، 1997).
اگر افراد مطمئن باشند که میتوانند از عهده تکالیف دشوار برآیند، تلاش جدیتری برای موفق شدن می کنند. به افرادی که در موقعیت خاصی کارایی شخصی ندارند، میتوان آموزش داد که به توانایی خود برای موفق شدن بیشتر اعتماد کنند و بدین ترتیب، احساس ارزشمندی و امکان موفقیت خود را تقویت کنند. (هالجین و ویتبورن، 2003; ترجمهی سید محمدی، 1387).
خودکارآمدی به بنیهی شخصیتی فرد در رویارویی با مسائل در رسیدن به اهداف و موفقیت او اشاره دارد و بیشتر از این که تحت تأثیر هوش و توان یادگیری دانش آموز باشد، تحت تأثیر ویژگیهای شخصیتی از جمله خود باوری (اعتماد به نفس)، تلاشگر بودن و تسلیم شدن(خودتهییجی)، وارسی علل عدم موفقیت به هنگام ناکامی (خودسنجی)، آرایش جدید مقدمات و روشهای اجتماعی رسیدن به هدف (خودتنظیمی) و تحت کنترل درآوردن تکانهها(خودرهبری) قرار دارد. (بهرامی، ۱۳۸۶؛ به نقل از پورجعفردوست، 1386).
یکی ازاهداف آموزش و پرورش در همهی جوامع،کمک به فرد برای کسب خودکارآمدی است. برای اینکه یک فرد در بزر گسالی کارآمد باشد، باید این خصوصیت را از دوران طفولیت و دانش آموزی یاد بگیرد. معلمان نیز در این مسیر به عنوان الگویی مؤثر در جهت آموزش کارآمدی نقش مهمی ایفا می کنند.
(سیف، ۱۳۸۶)
کارآمدی یک توانایی زایشی است و پنج مؤلفهی خودباوری (اعتماد به نفس، حل مسئله، تفکر مثبت وخودپنداره)، خودتنظیمی(خویشتنداری، نظم بخشیدن به افکار و رفتار خود برای رسیدن به هدف مورد نظر)، خودسنجی(خودارزشیابی)، خودرهبری(مثبتگرایی، کنترل رفتارهای خود به منظور رسیدن گامبهگام به هدف مورد نظر و خودتهییجی(ایجاد انگیزه در خود و مبارزه با شکست را شامل می شود (بهرامی، ۱۳۸۶، به نقل پور از جعفردوست، ۱۳۸6).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-29] [ 01:29:00 ق.ظ ]
|