پایان نامه روابط علی– ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، روان نژندگرایی و برونگرایی با نشانه های افسردگی |
5-1فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..13
6-1متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..15
7-1تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ……………………………………………………………………………………………………………………………16
فصل دوم
پیشینه پژوهش
1-2مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………21
2-2 اختلال افسردگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………21
1-2-2ویژگی های اختلال افسردگی ………………………………………………………………………………………………………………………………..22
1-1-2-2ملاک های DSMIV-TR در مورد افسردگی…………………………………………………………………………………………………… 24
2-1-2-2شیوع افسردگی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….25
3-1-2-2سن شروع افسردگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….26
4-1-2-2اختلال های توام با افسردگی……………………………………………………………………………………………………………………………..27
5-1-2-2مفهوم سازی شناختی اختلال افسردگی …………………………………………………………………………………………………………..27
3-2اضطراب…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………29
1-3-2شیوع اختلالات اضطرابی…………………………………………………………………………………………………………………………………………30
4-2 اختلال اضطراب منتشر……………………………………………………………………………………………………………………………………………….31
1-4-2ویژگی های اختلال اضطراب منتشر……………………………………………………………………………………………………………………….31
1-1-4-2ملاک های DSMIV-TR در مورد اختلال اضطراب منتشر………………………………………………………………………………32
2-1-4-2شیوع اختلال اضطراب منتشر…………………………………………………………………………………………………………………………….33
3-1-4-2سن شروع اختلال اضطراب منتشر……………………………………………………………………………………………………………………..33
4-1-4-2اختلال های توام با اختلال اضطراب منتشر……………………………………………………………………………………………………….33
5-1-4-2مفهوم سازی شناختی اختلال اضطراب منتشر…………………………………………………………………………………………………..34
5-2 اختلال وسواس فکری – عملی ………………………………………………………………………………………………………………………………….35
1-5-2ویژگی های اختلال وسواس فکری – عملی……………………………………………………………………………………………………………35
1-1-5-2ملاک های DSMIV-TR در مورد اختلال وسواس فکری – عملی…………………………………………………………………..36
2-1-5-2شیوع اختلال وسواس فکری – عملی…………………………………………………………………………………………………………………38
3-1-5-2سن شروع اختلال وسواس فکری – عملی…………………………………………………………………………………………………………38
4-1-5-2اختلال های توام با اختلال وسواس فکری – عملی…………………………………………………………………………………………..38
5-1-5-2مفهوم سازی شناختی اختلال وسواس فکری – عملی………………………………………………………………………………………39
6-2 اختلال پانیک………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………39
1-6-2ویژگی های اختلال پانیک ……………………………………………………………………………………………………………………………………..39
1-1-6-2ملاک های DSMIV-TR در مورد اختلال پانیک………………………………………………………………………………………………41
2-1-6-2شیوع اختلال پانیک…………………………………………………………………………………………………………………………………………….42
3-1-6-2سن شروع اختلال پانیک…………………………………………………………………………………………………………………………………….42
4-1-6-2اختلال های توام با اختلال پانیک ……………………………………………………………………………………………………………………..42
5-1-6-2مفهوم سازی شناختی اختلال پانیک
………………………………………………………………………………………………………………..43
7-2 هیجان………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
1-7-2 تنظیم هیجان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..46
1-1-7-2 راهبردهای شناختی تنظیم هیجان ………………………………………………………………………………………………………………….46
8-2 راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و اختلالات هیجانی ………………………………………………………………………………………….49
9-2شخصیت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….53
1-9-2طبقه بندی شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………………………………54
2-9-2مدل پنج عاملی شخصیت………………………………………………………………………………………………………………………………………..55
10-2 شخصیت و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان ……………………………………………………………………………………………………..57
11-2 شخصیت و اختلالات هیجانی…………………………………………………………………………………………………………………………………..58
12-2 راهبردهای تنظیم هیجان و اختلالات هیجانی در پرتو پژوهش ها ……………………………………………………………………….60
13-2 راهبردهای تنظیم هیجان، شخصیت و اختلالات هیجانی در پرتو پژوهش ها ………………………………………………………62
14-2 خلاصه فصل دوم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………65
فصل سوم
روش پژوهش
1-3 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..67
2-3 روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….67
3-3 جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………………………….67
4-3 ابزارهای جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………………………………….67
1-4-3 پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی……………………………………………………………………………………………………………….67
2-4-3 پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان…………………………………………………………………………………………………………………………67
3-4-3 پرسشنامه شخصیتی نئو…………………………………………………………………………………………………………………………………………68
4-4-3 پرسشنامه افسردگی بک…………………………………………………………………………………………………………………………………………68
5-4-3 پرسشنامه حساسیت اضطرابی………………………………………………………………………………………………………………………………..69
6-4-3 پرسشنامه پن اسمیت……………………………………………………………………………………………………………………………………………..69
7-4-3 پرسشنامه وسواس فکری-عملی مادزلی………………………………………………………………………………………………………………..69
5-3 روش جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………….70
6-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………………………………………………………….70
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………71
2-4 آمار توصیفی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………71
3-4 آمار استنباطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………72
4-4 تحلیل فرضیه های ترکیبی- ساختاری ……………………………………………………………………………………………………………………..77
5-4 تحلیل فرضیه ها و سوالات، اثرات مستقیم متغیرها …………………………………………………………………………………………………80
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………85
2-5 بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
3-5 محدودیت ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………95
4-5 پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….95
منابع
منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….96
منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………100
پیوست ها
پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان
پرسشنامه وسواس فکری- عملی مادزلی
پرسشنامه حساسیت اضطرابی
پرسشنامه پن اسمیت
پرسشنامه افسردگی بک
پرسشنامه شخصیت نئو
چکیده انگلیسی
مقدمه
در حال حاضر اختلالات روانی به دلیل ماهیت آشفته ساز، شیوع فراوان و پیچیدگی های ماهیتی و همچنین هزینه های گزاف مراقبتی مورد توجه فراوان قرار گرفته اند. بعلاوه ،نگاه جامعه امروز به آن ها، نگاهی علمی و به سرعت در حال پیشرفت است. امروزه اختلالات اضطرابی و خلقی از شایعترین اختلالات روانی هستند و افراد مبتلا به این اختلالات به وفور توسط روان شناسان بالینی تحت درمان قرار می گیرند ( بخشی پور، دژکام، مهریار و بیرشک، 1383).
در این راستا، نرخ شیوع اختلال افسردگی در طول عمر 17درصد (کسلر و همکاران، 2005) و میزان بروز سالیانه افسردگی اساسی 59/1 درصد (زنان 89/1 درصد و مردان 1/1 درصد) است (سادوکو کاپلان،2007). همچنین نرخ شیوع اختلالات اضطرابی به 8/28 درصد و میزان بروز آن به 18 درصد می رسد (کسلر و همکاران، 2005).
فهم سازه های تاثیر گذار و بیان صریح عواملی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم بر افسردگی و اضطراب تاثیر می گذارند، کاری دشوار است . با این حال ، تلاش پژوهشگران و محققان در این عرصه ، نتایج امیدوارکننده ای در پی داشته است . در همین راستا ، توجه به نقش سازه های شخصیتی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در سبب شناسی اختلال های افسردگی و اضطرابی و بررسی اثرات مستقل و تعاملی این سازه ها با بهره گیری نظام آماری پیشرفته مدل یابی معادلات ساختاری جهت پیش بینی و تبیین اثرات این سازه ها بر این حوزه از اختلال های روانشناختی می تواند کمک کننده پژوهش ها و رویکردهای درمانی آتی در زمینه اختلال های هیجانی باشد.
2-1 بیان مساله :
اختلالات افسردگی و اضطرابی ، جزء اختلالات شایع و ناتوان کننده بوده و در طول دو دهه اخیر ، چندین مطالعه ملی در این حوزه ها انجام گرفته و دو طبقه از اختلالات روانی را که به ویژه در جمعیت عمومی بزرگسالان رایج است ؛ اختلال افسردگی با شیوع در طول عمر تقریبا 17 درصد و اختلالات اضطرابی با شروع در طول عمر تقریبا 29 درصد رامشخص کرده اند (کسلرو همکاران، 2005). این اختلالات هزینه های زیادیبه جامعه تحمیل می کنند و با توجه به این مسائل ، تشخیص و توصیف دقیق این اختلالات از اهمیت خاصی برخوردار است.
خلق افراد افسرده، غمگین، مضطرب و تحریک پذیر است، تفکر آن ها کند و آشفته بوده، دچار فقدان تمرکز هستند، دیدگاه بدبینانه ای دارند، خود را سرزنش می کنند، دچار تردید و دودلی اند، عزت نفس پایینی دارند. از فعالیت های شغلی و اجتماعی اجتناب می کنند، تمایل به فرار و گوشه گیری دارند، دچار وابستگی زیادی هستند. در افراد افسرده، راه رفتن کند می شود، گریه کردن وجود دارد. این افراد دچار کاهش یا افزایش اشتها، فقدان نیروی زندگی، اختلال خواب، کندی و بیقراری هستند(بلک برنو دیویدسون، 1989).
از طرفی احساس اضطراب دو مولفه دارد: با خبر شدن فرد از تغییرات جسمی خود (مثل تپش قلب و تعریق) و با خبر شدن از اینکه عصبی شده است یا ترسیده است. اضطراب بر تفکر، ادراک، و یادگیری فرد هم اثر می گذارد (سادوک و کاپلان،2007).
اختلال اضطراب فراگیر (GAD) شایع ترین اختلال اضطرابی است (بارلو، 2002، به نقل از ولز، 1388). این اختلال، با نگرانی افراطی و غیر قابل کنترل همراه با برخی علایم اضطراب مشخص می شود (انجمن روانپزشکی آمریکا،2000، به نقل از ولز، 1388). ویژگی های دیگر اختلال اضطراب منتشر عبارت است از مشکل در تمرکز، خستگی زودرس، بیقراری، تحریک پذیری و تنش عضلانی شدید. این اختلال، حدود 5 درصد از کل جمعیت را شامل می شود (ویتچن و هویر ، 1994، به نقل از دیویسون، نیلو کرینگ، 1387).
علاوه بر این، در اختلال وحشتزدگی ( پانیک) به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه اختلالات اضطرابی، فرد به ناگهان و بی دلیل دچار یک مجموعه نشانه ی آزار دهنده از جمله تنگی نفس، تپش قلب، حالت تهوع، درد سینه، احساس خفگی، سرگیجه، تعریق، رعشه، بیم شدید، وحشت و احساس مرگ قریب الوقوع می شود. شیوع اختلال پانیک در طول زندگی حدود 2 درصد برای مردان و بیش از 5 درصد برای زنان است (کسلر و همکاران، 1994، به نقل از دیویسون، نیل و کرینگ، 1387). درDSMIV-TRدو دسته ملاک تشخیصی برای اختلال پانیک وجود دارد: یکی بدون بازارهراسی و دیگری با آن (سادوک و کاپلان، 2007).
همچنین، اختلال وسواس فکری– عملی( OCD) نیز یکی دیگر از انواع اختلالات اضطرابی است که در آن،افکار دائم عودکننده بوده و اجبارها و اضطرارهایی هستند که یا موجب اتلاف وقت شده و یا باعث پریشانی و ضرر و زیان می گردند ( DSMIV-TR، انجمن روانشناسی آمریکا،1999). در این راستا، وسواس ها افکار دائمی، تکانش ها یا تصوراتی هستند که به صورت ناخوانده، مزاحم و یا نامناسب تجربه می شوند (ولز و موریسون ، 1994؛ به نقل از ولز، 1385). از طرفی، اجبار،رفتاری تکراری بوده که آشکارو یا پنهان است.در تحقیقات زمینه ای در مورد همه گیرشناسی، میزان شیوع وسواس فکری-عملی در طول مدت زندگی 5/2 درصد به دست آمده است(کارنوی گلدینگ، سورنسون و بارنام، 1988؛ به نقل از ولز،1385).
اختلال های وسواس فکری – عملی، اضطراب فراگیر،پانیک و افسردگی به واسطه ی نشانه های رفتاری، هیجانی و شناختی خویش بر کارکردهای روزانه مبتلایان، تاثیرات منفی بر جای گذاشته و سالیانه میلیون ها نفر را به مراکز درمانی سوق می دهند (روزنهان و سلیگمن،1995). مطالعات نشان می دهد که اختلالات اضطرابی موجب کاهش کیفیت زندگی می شود که شامل سازه هایی از رضایت شغلی و روابط فرد با دیگران است (وایسمن، شلدون و گرینگ، 2000 ).
در راستای نشانه شناسی و سبب شناسی این اختلالات، در سال های اخیر بر نقش کارکرد تنظیم هیجان تاکید فراوانی شده است به نحوی که تحقیقات نشان می دهند که تنظیم هیجان ، عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است (سیچتیو همکاران،1997؛ تامپسون،1991، به نقل از یوسفی، 1385). به نحوی که نقص در تنظیم هیجان با اختلالات درون ریز (مانند افسردگی، اضطراب، انزوای اجتماعی) ارتباط دارد (ایزنبرگو همکاران، 2001). به تعبیری، تنظیم هیجان تمامی فرایندهای بیرونی و درونی مسئول برای نظارت، ارزیابی و اصلاح واکنش های هیجانی، به ویژه حالت های شدید و زودگذر آن، به منظور نیل به اهداف فرد را در بر می گیرد(تامپسون، 1994). نگرانی و برانگیختگی هیجانی از عواملی هستند که تاثیر زیادی بر عملکرد افراد در موقعیت ها دارند. این اثرات از دو جنبه قابل بررسی است: نخست این که تغییرات هیجانی به واسطه اثراتی که بر عملکردهای ذهنی دارند، اختلالاتی را در کارکرد ذهنی ایجاد می کنند، دوم این که تفسیری که افراد از این برانگیختگی ها دارند، بر عملکرد و همچنین بر میزان هیجانات آن ها تاثیر می گذارد (حیدری، احتشام زاده و حلاجانی، 1389).
هیجان دارای عملکرد اطلاعاتی بوده و بر پیشایندهای پردازش اثر می گذارد. در اختلالات هیجانی، معمولا خود پاسخ های هیجانی مرکز فعالیت خودتنظیمی هیجانی – شناختی می شوند و بنابراین موجب حفظ موقعیت می گردند(ولز، 1385). از این رو ، افراد مضطرب و افسرده در تنظیم هیجان مشکل دارند. تنظیم هیجان شامل دامنه گسترده ای از فیزیولوژی هشیار و ناهشیار، رفتار و راهبردهای شناختی است که هیجان را کاهش داده ، نگهداری کرده یا افزایش می دهد (پور فرج عمران، 2011).
مفهوم کلی تنظیم شناختی هیجان بر شیوه شناختی دستکاری ورود اطلاعات فراخوانده هیجان دلالت دارد (تامپسون،1991؛اوکسنروگروس، 2004،2005 ، به نقل از حسنی و همکاران، 1387). پژوهش های پیشین 9 راهبرد متفاوت تنظیم شناختی را به صورت مفهومی شناسایی کرده اند: ملامت خویش(سرزنش کردن و مقصر دانستن خود به خاطر رخدادی که اتفاق افتاده است)، پذیرش(پذیرش رخداد رضایت دادن به آنچه که اتفاق افتاده است)، نشخوارگری(تفکر درباره ی احساسات و افکار وابسته به آن رخداد منفی)، تمرکز مجدد مثبت(تفکر درباره ی مسائل شادی بخش و خوشایند به جای تفکر درباره ی آن رخداد واقعی)، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی(تفکر درباره اینکه با آن حادثه و رخداد چگونه می توان برخورد کرد و در این راه قدم هایی می توان برداشت)، ارزیابی مجدد مثبت(افکار مربوط به الحاق معانی مثبت به آن رخداد بر حسب رشد فردی)، دیدگاه پذیری(افکار مربوط به نسبی بودن آن رخداد در مقایسه با سایر رخدادها)، فاجعه انگاری(افکار مربوط به تاکید آشکار بر فاجعه یا مصیبت بار بودن تجربه)، و ملامت دیگران(سرزنش دیگران و مقصر دانستن آن ها به خاطر رخدادی که اتفاق افتاده است) (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون ، 2001،2002، به نقل از حسنی و همکاران،1387).
در این راستا مطالعه پورفرج عمرانی(2011) نشان داده است که فاجعه انگاری، ملامت خویش و نشخوار گری به عنوان زیر مقیاس هایی از راهبرد های شناختی تنظیم هیجان با سطوح بالای اضطراب و افسردگی و تمرکز مجددمثبت، ارزیابی مجدد مثبت و برنامه ریزی با سطوح پایین افسردگی و اضطراب مرتبط اند. این یافته ها بیان می کنند که ملامت خود با گزارشی از نشانه های افسردگی و اضطراب مرتبط است و نشخوارگری به عنوان مهمترین پیش بینی کننده ی نشانه های افسردگی و اضطراب به شمارمی آید.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-09-29] [ 01:24:00 ق.ظ ]
|