ERP از دیدگاه مدیریتی روش تاپسیس ( TOPSIS)

۲-۱۷- ERP   از دیدگاه مدیریتی

باید اذعان کرد که برروی تعریف ERP همانند بسیاری از مفاهیم دیگر از قبیل DSS,MIS و .. در بین متخصصان و اهل فن اتفاق نظر وجود ندارد و به همین دلیل این گونه مفاهیم را اصطلاحاًContents – free  می گویند به منظور نزدیک کردن دیدگاه های مختلف لازم است از ابعاد گوناگون به این مفهوم پرداخته شود(پورکلانتری و همکاران ،۱۳۹۰) .

به طور کلی از دو دیدگاه می تون به مفهومERP نگریست . یکی از منظر فنی و دیگری از منظر مدیریتی .

تصوررایج( و شاید نادرست )از مفهوم ERP این است که آن را مجموعه ای نرم افزاری تلقی می نمایند . این مطلب که نرم افزارهای ERP موجود در بازار نظیر Baan , Oracle , sap و غیره نه یک ERP ، بلکه ابزارهایی در خدمت ERP هستند واقعیت این است که ما از دهه ۹۰، به بعد شاهد یک چرخش اساسی در نحوه مدیریت امور و اجرای کار در سازمان ها هستیم . مدیران لازم است بدانند که حرکت به سمتERP  نه یک پروژه بلکه تحول در نحوه ی زندگی سازمان است . با توجه به سطح پنجگانه ارزشی که در شکل زیر نشان داده شده ، مدیران باید به روشنی بدانند که از سرمایه گذاری در زمینه ی ERP به چه سطحی از ارزش دست خواهند یافت.

 

 

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

شکل ۲-۶- سطح پنجگانه ارزشی

منبع:( پورکلانتری و همکاران ،۱۳۹۰)

از آن جایی که ERP یک سیستم اطلاعاتی است اگرما  بتوانیم فرق بین مفهوم فناوری اطلاعات و سیستم های

اطلاعاتی (IS) را مشخص کنیم به فهم مفهوم ERP  کمک کرده ایم . پروفسور چکلند این تفاوت را اینگونه

بیان می کند، بسیاری از افراد در درک تفاوت میان IT , IS  مشکل دارند، زیرا به نظر می رسد،تکنولوژی تمامی ذهن آنان را در ارتباط با سیستم های اطلاعاتی که قرار است تکنولوژی پشتیبان آن باشد ، تسخیر کرده است. به منظور ایجاد سیستمی که به طور مؤثر کاربران را پشتیبانی نمایند . قبل از هر چیز لازم است آنچه را که قرار است مورد پشتیبانی قرار گیرد به تصور و اندیشه درآوریم (The IS) ، زیرا راهی را که سیستم های اطلاعاتی مشخص می کنند آنچه را که به منظور خدمت رسانی یا پشتیبانی آن لازم است ، دیکته خواهد کرد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...