ساختار سرمایه: فرهنگ فارلکس، ساختارسرمایه را ترکیب منابع مالی مختلف برای تأمین مالی عملیات شرکت جهت رشد آن بیان می‌کند.

 

محدودیت مالی: کامل‌ترین و ‌صریح‌ترین تعریف در این مورد، این است که شرکت­ها زمانی در محدوده تأمین مالی هستند که بین هزینه های داخلی و هزینه­ های خارجی وجوه تخصیص داده شده با یک شکاف روبه رو هستند ( فازاری، ۱۹۸۸).

 

شرکت بامحدودیت مالی : شرکتی که در دسترسی به منابع خارجی بازارسرمایه با مشکلات بیشتری مواجه باشد، بخش بیشتری از منابع مالی مورد نیاز خود را از منابع داخل شرکت تأمین می­ کند. چنین شرکتی اصطلاحاً “شرکت دچار محدودیت مالی” نامیده می شود.(عرب­صالحی و اشرفی ۱۳۹۰)

 

۱-۹- خلاصه فصل

 

اطلاعات تاریخی مربوط به وجه نقد می ­تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان­های وجوه نقد آتی به استفاده­کنندگان صورت­های مالی کمک کند. یکی از مهمترین عوامل تأثیر­گذار در رسیدن به هدف هر شرکتی داشتن وجه نقد است. وجه نقد باعث رونق فعالیت­های اقتصادی در هر شرکتی می­گردد. بررسی تأثیر حساسیت منابع خارجی جریان وجوه نقد و محدودیت مالی در پیش ­بینی وجه نقد می ­تواند به برنامه­ ریزی صحیح در ارتباط با منابع و مصارف سازمان در سال­های آتی منجر شود. ‌بنابرین‏ شرکتی موفق­تر خواهد بود که نیاز به منابع خود را از زمان حال پیش ­بینی کرده و در جهت تأمین آن گام بر­دارد. در این فصل کلیات تحقیق شامل مقدمه، بیان مسأله، ضرورت و اهمیت تحقیق، هدف تحقیق، فرضیه ­های تحقیق و … بیان گردید.

 

۱-۱۰- ساختارتحقیق

 

به منظور انعکاس چارچوب این تحقیق، در این بخش مختصری از مطالب عنوان شده از فصول آتی مطرح می­ شود:

 

در فصل دوم مبانی نظری این تحقیق از جمله تعاریف منابع وجوه نقد، اقلام و نقش حساسیت منابع خارجی جریان وجوه نقد و محدودیت مالی در پیش ­بینی وجه نقد تشریح می­گردد و همچنین تعاریف جریان­های نقدی، پیشینه و ساختار صورت جریان وجوه نقد، مزایا و انتقاد­های صورت گرفته بر صورت جریان وجوه نقد، نارسایی محتوای اطلاعاتی سود و سپس به تحقیق­های انجام شده در این زمینه پرداخته می­ شود.

 

در فصل سوم روش تحقیق شامل فرضیه ­های تحقیق، تعریف متغیرهای مستقل و وابسته و نحوه محاسبه آن ها، جامعه آماری، روش جمع ­آوری داده ­ها و روش آماری مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بیان می­ شود.

 

در فصل چهارم نتایج مربوط به تجزیه و تحلیل داده ­ها در قالب جدول­های خلاصه شده آورده می­ شود و به تجزیه و تحلیل فرضیه ­های تحقیق و تفسیر نتایج حاصل پرداخته خواهد شد.

 

در فصل پنجم نتایج فرضیه ­های تحقیق، محدودیت­ها و پیشنهادهای تحقیق ذکر می­گردد.

 

فصل دوم

 

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق

 

۲-۱- مقدمه

 

در فصل اول تحقیق به بررسی کلیات تحقیق پرداخته شد. در این فصل ابتدا ادبیات و مبانی نظری موضوع تحت سر­فصل­های تعاریف اقلام تعهدی، اقلام تعهدی اختیاری و مدیریت سود، مدیریت سود در تئوری حسابداری مالی، ناهنجاری اقلام تعهدی، تفاوت­های بین مدیریت اقلام تعهدی اختیاری و دست­کاری فعالیت­های واقعی نقش اقلام تعهدی در پیش ­بینی جریان­های نقد آتی و بازده سهام تشریح می­گردد و همچنین تعاریف جریان­های نقدی، پیشینه و ساختار صورت جریان وجوه نقد، مزایا و انتقاد­های صورت گرفته بر صورت جریان وجوه نقد، نارسایی محتوای اطلاعاتی سود و در نهایت، تحقیق­های انجام شده در این مورد، بررسی خواهد شد. هدف اصلی سیستم حسابداری تهیه اطلاعات مالی مفید برای تصمیم ­گیری­های اقتصادی است و صورت­های مالی اساسی ابزار اصلی انتقال اطلاعات به استفاده­کنندگان ‌می‌باشد. در واقع سیستم حسابداری آثار مالی معامله­ها و رویداد­های مؤثر بر واحد­های اقتصادی را شناسایی و ‌بر اساس روش­های منطقی و مدون اندازه ­گیری، تجمیع و تلخیص می­ کند (عرب­مازیار، ۱۳۷۴). استفاده از جریان­های نقدی به تنهایی نیز همه خواسته­ های استفاده­کننده­ها را برآورده نمی­کند، بلکه استفاده از مبنای نقدی در کنار مبنای تعهدی، می ­تواند به تصمیم ­گیری استفاده­‌کنندگان کمک نماید. یکی از نقش­های مهم اقلام تعهدی انتقال یا تعدیل شناسایی جریان­های نقدی در طول زمان ‌می‌باشد، به­ طوری که اعداد تعدیل شده عملکرد شرکت را بهتر ارزیابی کند، اقلام تعهدی اغلب ‌بر اساس مفروضات و برآوردها می­باشند که اگر اشتباه باشند باید در سود و اقلام تعهدی آینده تصحیح شوند. اقلام تعهدی را می توان به اجزای اختیاری و غیراختیاری تفکیک کرد. اجزای اختیاری اقلام تعهدی، عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت می‌تواند کنترل­هایی روی آن­ها اعمال کند. اجزای غیر­اختیاری اقلام تعهدی، عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت نمی­تواند کنترل­هایی روی آن ها اعمال نماید (خواجوی و ناظمی، ۱۳۸۴). اطلاعات ‌در مورد عملکرد مالی و تغییر در وضعیت مالی که تحت مبنای تعهدی گزارش می­شوند، استفاده­کنندگان از اطلاعات مالی را در جهت ارزیابی توانایی شرکت برای ایجاد جریان­های نقدی آتی یاری می­رساند. ‌بنابرین‏ تهیه اقلام تعهدی، پیش ­بینی­کننده­ های بهتری از جریان­های نقد آتی شرکت هستند.

 

۲-۲- ادبیات ومبانی نظری تحقیق

 

موجودی­های نقدی همواره درصد قابل توجهی ‌از دارایی­های شرکت­ها را به خوداختصاص داده ­اند. وجه نقد از این حیث دارای اهمیت است که به شرکت اجازه می­دهد تا فرصت­هایی را جستجو کند که ارزش سهام را افزایش دهد. معمولاً، مدیران به دنبال سطحی از موجودی­های نقدی هستند که با توجه به مزایا و معایب نگهداری موجودی­های نقدی حالت بهینه داشته باشد. وجه نقد باید در سطحی نگهداری شود که بین هزینه نگهداری وجه نقد و هزینه نا کافی بودن وجه نقد تعادل برقرار شود. به عبارت دیگر، شرکت­ها در جستجوی آن سطح بهینه از نقدینگی هستند که به دلیل کمبود نقدینگی، ضررهای عمده به شرکت وارد نیاید و از طرفی، با نگهداری وجه نقد اضافی، فرصت­ها از دست نرود و این مورد، همان سطح نقدینگی هدف در شرکت­هاست که البته با توجه به ویژگی­های گوناگون شرکت­ها و دوره ­های زمانی مختلف، متفاوت است. وضعیت نقدینگی شرکت ها به مقدار زیادی تحت تأثیر ماهیت فعالیت شرکت­ها قرار ‌می‌گیرد. مدیران برای تعیین میزان نقدینگی یک دوره زمانی را برنامه ریزی و جهت رسیدن به آن تلاش ‌می‌کنند (بادآورودرخور،۱۳۹۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...