در فاز دوم به مطالعه ادبیات موضوع جهت استخراج شاخص‌ها و معیارهای انتخاب پروژه در صنعت ساخت پرداخته می شود.

 

فاز سوم سناریوی مورد نظر مدیران ارشد سازمان به منظور سنجش اثرات عوامل نامطمئن بر سبدهای پروژه تعریف می‌گردد.

 

فاز چهارم شامل جمع‌ آوری و دسته بندی پروژه ها و ایده های پیشنهادی به سازمان و تشکیل زیر پورتفولیوی ها می‌باشد. سپس با بهره گرفتن از روش اولویت بندی سلسله مراتبی AHP به اولویت بندی پروژه ها پرداخته می شود.

 

فاز پنجم تشکیل سبد ها می‌باشد. از آنجا که در تشکیل یک سبد بهینه می بایست کلیه محدودیت‌هایی که سازمان با آن ها روبرو است مدنظر قرار گیرد و پروژه ها به گونه ای در یک سبد قرار گیرند که بیشترین منافع را برای سازمان ایجاد کنند، برنامه ریزی خطی صفر و یک با توجه به قابلیت‌هایی که در انتخاب دارد، ابزار مناسبی می‌باشد.

 

فاز ششم معیارهای اولویت بندی سبدهای پروژه تعیین می‌گردند. برای این منظور جلساتی با خبرگان و صاحب‌نظران و مدیران ارشد برگزار و معیارها معین می‌گردند.

 

فاز هفتم به اولویت بندی و متعادل سازی و تعدیل سبد های تشکیل شده می پردازیم. ریسک سبدها را محاسبه و سبدها با توجه به معیار های تعیین شده اولویت بندی می‌گردند.

 

فاز هشتم: در این مرحله می بایست به تحلیل سناریو پرداخته شود. برای اینکه مدیران سازمان بتوانند بهترین تصمیم را در انتخاب سبدهای خود داشته باشند اغلب مایلند تا سبدهای خود را در حالت‌های مختلف معیارهای قطعی با هم مقایسه نمایند. ‌بنابرین‏ در این تحقیق با توجه به شرایط سازمان مورد بررسی و نظر مدیران ارشد سناریو بر روی میزان تمایل جامعه به صنعتی سازی و تقاضا و استقبال از آن در ساخت و ساز تعریف می شود. و سبدهای حاصله در حالت‌های مختلف سناریو مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

 

فاز نهم نیز شامل گزارش دهی و بازنگری است که می بایست پس از پیاده سازی مدیریت پورتفولیوی در سازمان صورت پذیرد که در محدوده این تحقیق می گنجد.

 

فصل دوم

 

مروری بر ادبیات موضوع

 

بخش اول: زمینه ها و ماهیت مدیریت پورتفولیوی

 

بخش دوم: پورتفولیوی پروژه چیست؟

 

بخش سوم: مدل‌های انتخاب پروژه

 

بخش چهارم: چارچوبها و الگوهای مدیریت پورتفولیوی پروژه

 

مقدمه

 

هر تحقیق و پژوهش علمی که صورت می‌گیرد بر پایه ها، ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است که هر پژوهشگر باید سعی کند مرتبط ترین دستاوردهای تحقیقات پژوهشگران قبلی را مورد شناسایی قرار دهد و دریابد که دیگران تا چه درجه ای مسأله تحقیق مورد نظر او را بررسی کرده‌اند و به آن نزدیک شده اند؛ به عبارت دیگر چه ابعادی از مسأله تحقیق، مورد پژوهش قرار گرفته و چه ابعادی بررسی نشده است. مطالب این فصل حاوی چکیده ای از کند و کاوی عمیق و وسیع در آنچه که پیرامون موضوع پایان نامه و موضوع های مشابه در کتاب ها، مقالات و تحقیقات وجود دارد، می‌باشد.

 

مطالب این فصل شامل چهار بخش اصلی می‌باشد. بخش اول پیرامون موضوع زمینه ها و ماهیت مدیریت پورتفولیوی بوده و شامل مطالبی در رابطه با تعاریف و ارتباطات موجود و … می‌باشد. بخش دوم پورتفولیوی پروژه را تشریح می کند. بخش سوم تاریخچه مدل‌های انتخاب پروژه را تشریح می کند. بخش چهارم با موضوعیت چارچوبها و الگوهای مدیریت پورتفولیوی پروژه می‌باشد.

 

۲-۱ – بخش اول:زمینه ها و ماهیت مدیریت پورتفولیوی

 

۲-۱-۱ تعریف پروژه

 

پروژه تلاشی است موقت برای ایجاد محصولات، خدمات و نتایج مشخص و بی همتا (,۲۰۰۴, PMBOK ص۵)

 

۲-۱-۲ تعریف طرح

 

طرح عبارت است از گروهی از پروژه های مرتبط به هم که با یک روش هماهنگ جهت کسب منافع، کنترل و مدیریت می‌شوند و این امر از طریق مدیریت آن ها به صورت جداگانه حاصل نخواهد شد.

 

۲-۱-۳ تعریف پورتفولیوی پروژه

 

پورتفولیوی به مجموعه ای از پروژه هایی که در یک واحد اقتصادی و تحت اهداف استراتژیک یکسان و منابع مشترک که در حال ادامه فعالیت می‌باشد، گفته می شود. پورتفولیوی همواره درون یک سازمان وجود دارد. و شامل مجموعه ای از اجزای موجود و اجزای برنامه ریزی شده یا اقدامات آتی هستند. ‌بنابرین‏ پورتفولیوی ها همانند پروژه و طرح موقتی نیستند. (,۲۰۰۶, PPMS ص۱۲)۱

۱ Project Portfolio Management Standard

 

۲-۱-۴ ارتباط پروژه، طرح و پورتفولیوی

 

شکل زیر این روابط را به خوبی نشان می‌دهد.

 

(شکل ۲-۱) ارتباط پروژه، طرح و پورتفولیوی(۱PMI,2006)

 

 

 

(جدول ۲-۱) مقایسه کلی مدیریت پروژه ، طرح و پورتفولیوی(۱PMI,2006)

 

 

 

 

 

۱ Project Portfolio Institute

 

۲-۱-۵ ویژگی های مشترک و مشخص اجزای پورتفولیوی:

 

    • سرمایه گذاری انجام شده و یا برنامه ریزی شده توسط سازمان را نشان می‌دهند.

 

    • همسو با اهداف استراتژیک سازمان هستند

 

    • دارای ویژگی‌های مشخصی هستند که به سازمان اجازه می‌دهد تا به منظور مدیریت اثربخش تر،آن ها را در یک گروه قرار دهد.

 

  • قابل سنجش، رتبه بندی و اولویت بندی هستند.

۲-۲– بخش دوم:پورتفولیوی پروژه چیست؟

 

۲-۲-۱ مدیریت سبد پروژه

 

نتایج برگرفته از تحقیقی که توسط مطالعات و پژوهش های بازگانی۱ صورت پذیرفته است نشان می‌دهد که در سازمان‌های مورد مطالعه بیش از نیمی از سازمان‌ها برای مدیریت پروژه های تحت سرپرستی خود از رویکرد مدیریت سبد پروژه بهره می گیرند و همچنین مشخص شده اکثر این سازمان‌ها در مراحل رشد این سیستم مدیریتی به سر می‌برند و هنوز نتوانسته اند تا حد شایسته و تکامل یافته ای در استقرار نظام مدیریت سبد پروژه موفق باشند و همچنان در این راه گام برمی دارند. نتایج بر گرفته از این تحقیق همچنین مرید این بوده است که سازمان‌هایی که در استقرار نظام مدیریت سبد پروژه ناکام بوده اند دلیل اصلی نبود حمایت و پشتیبانی لازم از سوی مدیریت ارشد سازمان ذکر شده است و اینکه هیچگونه متولی رسمی و مسئولی جهت این امر در ساختار سازمان معرفی و تعریف نشده است.

 

۱ Center for Business Practices.

 

۲-۲-۲ تعریف مدیریت پورتفولیوی۲

 

نظریه پردازان و صاحب نظران دانش مدیریت پروژه هر یک با توجه به انگاشت خود از مدیریت پروژه و مباحث مربوطه تعاریف خاصی را از مدیریت سبد ارائه داده‌اند که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:

 

-‌در تعریفی که از سوی انستیتوی مدیریت پروژه امریکا ۱ در استاندارد مدیریت پورتفولیوی پروژه در این ارتباط ارائه شده است، مدیریت پورتفولیوی پروژه، مدیرت متمرکز یک یا چند پورتفولیوی پروژه در سازمان است که از طریق شناسایی، اولویت بندی، مجوز دهی، مدیریت، کنترل پروژه ها، برنامه ها و سایر کارهای مرتبط اعمال می شود تا اهداف استراتژیک خاص کسب و کار برآورده شود. (۱PMI,2006)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...