زنجیره تامین سبز، بهرهوری رابطهای، عملکرد سازمانی |
زنجیره تامین سبز، بهرهوری رابطهای، عملکرد سازمانی
منوج و منتزر (۲۰۰۸)[۱] معتقدند خطراتی که در زنجیره تامین جهانی وجود دارد، در شمار تهدیدات بالقوه و مخفی در زنجیره تامین گسترش مییابد. بسیاری از مشکلات موجود در زنجیره تامین اصلی در زنجیره تامین جهانی باقی میماند و مسائل حل نشدهای مانند کیفیت محصول، کنترل موجودی و اعتماد بین خریدار و فروشنده با عوامل خطرساز جدید از جمله تفاوتهای زبانی، فرهنگی و بعد مسافت تقویت میشود و تمام این مسائل میتواند در کنار اختلالات زنجیره تامین متاثر از بلایای طبیعی پیشبینینشده باشد.
در دیدگاه وابستگی منابع، مدیریت شرکتهای خریدار، جریان ورودی به سازمانهایشان را با شکل ثابت، روابط بلندمدت و بوسیلهی تامینکنندگان بینالمللی ایمنسازی میکنند.(پفر و سالان، ۱۹۷۸[۲]و کافمن و کارتر، ۲۰۰۶ [۳]) از آنجایی که شرکتهای همکار برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان، وابسته یکدیگر هستند، ایجاد روابط بین سازمانی مفید، به راه حلی برای به حداقلرساندن بلاتکلیفیهای زیستمحیطی تبدیل شده است. (پفر و سالان، ۱۹۷۸[۴]و کچن و همکار، ۲۰۰۷[۵]) با توجه به نظریه وابستگی منابع اگر یک سازمان نتایج موفقیتآمیزی را از یک رابطه بدست بیاورد، این سازمان روابط بسیار با ارزشی دارد (پفر و سالان، ۱۹۷۸)[۶]. بنابراین میتوانیم انتظار داشته باشیم که شرکتهای خریدار و تامینکنندگان برای اجرای مدیریت زنجیره تامین سبز تلاشی مشترک در بالاترین سطوح اعتماد و اعتبار داشته باشند(لمینگ و هامپسون ۱۹۹۶[۷]، سیمپسون و همکاران، ۲۰۰۷[۸]،ریو و همکاران، ۲۰۰۹[۹]،زکریا و همکاران، ۲۰۰۹[۱۰])
مطالعات لیپمن (۲۰۰۱)[۱۱] نشان میدهد که شرکتهای خریدار بزرگ، بالاترین سطوح عملکرد زیستمحیطی را از تامینکنندگان خود درخواست میکنند. از این رو آنها تامینکنندگان را مجبور به استفاده از برنامههای نظارتی محیطزیست میکنند. مطالعات نشان میدهد در زنجیره تامین، برای توفیق همکاری بین سازمانی باید اعتماد بین سازمانی بعنوان پیشنیاز وجود داشته باشد. (ساهای، ۲۰۰۳[۱۲]،ریو و همکاران، ۲۰۰۹[۱۳]، فاوست و همکاران، ۲۰۰۴[۱۴]) سطوح بالای اعتماد بین سازمانی در زنجیره تامین به ایجاد اهداف یکپارچه و برنامههای یکنواخت، بهبود کیفیت محصول و ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان کمک میکند (مونک زاکا و همکاران، ۱۹۹۸[۱۵]و وانگ و همکاران، ۲۰۰۵[۱۶]) بنابراین، تلاشهای مشترک بین تولیدکنندگان و تامینکنندگان در زمینههای مختلف از جمله: گسترش فنآوری پاک ، طراحی فرایند و محصول زیست محیطی و سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه بین دو طرف نوید بهترین نتایج را میدهد. (لمینگ و هامپسون ،۱۹۹۶)[۱۷] همچنین فرصتهای بهتری، برای تامین کنندگان در بازار مهیا میشود و به قرارگرفتن آنها در زنجیره ارزش مشتری کمک میکند. علاوه براین مطالعات نشان میدهد که رابطه بلندمدت بین خریدار و شرکتهای تامینکننده به بهبود عملکرد تامینکنندگان کمک میکند (کافمن و کارتر،۲۰۰۶[۱۸]،لیائو، ۲۰۱۰[۱۹]، لی و چونگ، ۲۰۱۱[۲۰])
همانطور که گفته شد، تعدادی از مطالعات نشان داد که تامینکنندگان میتوانند با اجرای مدیریت زنجیره تامین سبز، سطح اعتبار و ارتباط کاری با مشتریانشان را بالا ببرند. (لمینگ و هامپسون،۱۹۹۶[۲۱]، سیمپسون و همکاران، ۲۰۰۷[۲۲]، ریو و همکاران، ۲۰۰۹[۲۳]، زکریا و همکاران، ۲۰۰۹[۲۴])
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه :
(فایل کامل موجود است)
پایان نامه رشته مدیریت صنعتی : بررسی تاثیر مدیریت زنجیره تامین سبز
علاوه بر این لیائو(۲۰۱۰)[۲۵] ادعا می کند که اعتماد بین سازمانی با عملکرد شرکت رابطه مثبت دارد.
جهت مروری مختصر از ادبیات ذکر شده، جدول زیر طراحی گردیده است تا نقش هر کدام از محققین و زمینه تخصصی که فعالیت کردهاند، مشخص گردد.
نظریه وابستگی منابع
مدیریت زنجیره تامین
رضایت شغلی کارکنان
بهرهوری عملیاتی
بهرهوری رابطهای
عملکرد سازمانی
زنجیره تامین سبز
سال
محقق
۱۹۷۸
Pfeffer, J. and Salancik, G
۱۹۹۶
Lamming, R. & Hampson, J
۲۰۰۱
Lippman
۲۰۰۶
Jun et al
۲۰۰۷
Paulraj, A. and Chen, I
۲۰۰۷
Lee
۲۰۰۷
Ketchen, D. Jr and Hult
۲۰۰۷
Simpson et al
۲۰۰۸
Manuj & Mentzer
۲۰۰۸
Goodman
۲۰۰۸
Gonzalez
۲۰۰۸
Zhu et al
۲۰۰۸
Lee, S. and Klassen, R
۲۰۰۹
Lee
۲۰۰۹
Zacharia et al
۲۰۰۹
Ryu, I., So, S. and Koo, C
۲۰۱۰
Zhu et al
۲۰۱۰
Heras & Arma
۲۰۱۰
Cordano et al
۲۰۱۱
Lee
۲۰۱۱
Lee, K. and Cheong, I
۲۰۱۲
Lee et al
[۱]- (Manuj 2008)
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 10:53:00 ب.ظ ]
|