عوامل موثر بر اعتماد : سهولت و سودمندی برای پذیرش فن آوری اطلاعات و بانکداری اینترنتی |
عوامل موثر بر اعتماد : سهولت و سودمندی برای پذیرش فن آوری اطلاعات و بانکداری اینترنتی
۲-۲-۱۶-۳-۱٫ متغیرهای فردی
منظور از متغیرهای فردی متغیرهایی است که در رابطه با خود مشتری بوده و بر اعتماد وی در تجارت الکترونیک موثر است ، آن ها به عوامل شخصیتی ، مهارتی و نگرشی به عنوان عوامل موثر بر اعتماد توجه کرده اند (حسینی و همکاران ، ۱۳۷۸).
هم چنین در مدل فرایند محور چند بعدی ایجاد اعتماد ، به بعد رفتار مصرف کننده اشاره کرده اند و به ویژگی های فردی نظیر ویژگی های جمعیت شناختی ، تجربه و … که بر رفتارهای اعتماد مصرف کنندگان موثر است توجه می کنند (کیم و همکاران، ۲۰۰۵).
سهولت و سودمندی ادراکی از عناصر کلیدی در توصیف پذیرش فن آوری اطلاعات و بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان است (موتمنی و همکاران ، ۱۳۹۰).
آن ها سودمندی ادراکی را به صورت زیر تعریف کرده اند : « سودمندی ادراکی میزانی که افراد تصور می کنند استفاده از یک تکنولوژی خاص سبب بهبودی عملکرد وی در سازمان می شود و یا به انجام بهتر کار کمک می کند ، این کمک می تواند از طریق کاهش زمان انجام وظیفه یا ارائه اطلاعات به هنگام باشد.» تحقیقات نشان می دهد که سودمندی ادراکی بر قصد استفاده افراد از خدمات بانکداری الکترونیک تاثیر دارد. در واقع می توان این طور بیان نمود که دلیل استفاده افراد از سیستم بانکداری اینترنتی آن است که آن ها این سیستم را برای انجام معاملات بانکی خود مفید می دانند. با توجه به تحقیقات فوق فرضیات اول و دوم این گونه بیان می شوند:
H1. نگرش مشتریان بر اعتماد مشتریان تاثیر مثبت دارد.
H2. مهارت مشتریان بر اعتماد مشتریان تاثیر مثبت دارد.
۲-۲-۱۶-۳-۲٫ متغیرهای مربوط به سازمان
متغیرهای مربوط به شرکت ، متغیرهایی که مرتبط با خود شرکت و یا وب سایتی که به ارائه خدمات به صورت بر خط می پردازد می باشند. در برخی مطالعات به نقش و اهمیت عوامل مربوط به طراحی تارنما توجه کرده اند و نوع و شیوه طراحی تارنما را عامل ایجاد اعتماد در مشتریان می دانند (وانگ و امورین ،۲۰۰۵).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :(فایل کامل موجود است)
پایان نامه ارشد رشته مدیریت بازاریابی : بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک
چهارچوب ارائه شده توسط این پژوهشگران به این شرح می باشد :
بعد گرافیکی : این بعد بیان گر عوامل طراحی گرافیکی است که مشتریان برای اولین بار با آن برخورد می کنند. بر اساس تحقیقی در کره اعلام کرده اند که نماهنگ های اصلی و رنگ زمینه بر قابلیت اعتماد وب سایت تاثیر می گذارد (کیم و مون ،۱۹۹۸).
بعد ساختار طراحی : این بعد بیان گر سازمان دهی کلی و چگونگی دستیابی به اطلاعات موجود در وب سایت است. سهولت راهنمایی اغلب به عنوان یک کلید برای ترویج اعتماد آن لاین ذکر شده است. به عبارت دیگر کاربران باید بتوانند اطلاعاتی که در وب سایت به دنبال آن هستند را به راحتی بیابند.
بعد محتوایی : این بعد بیان گر اجزای اطلاعاتی است که به صورت متنی و یا گرافیکی در وب سایت وجود دارد. تعدادی از محققان بر اهمیت نام تجاری به این خاطر که باعث ترویج شهرت آن لاین سازمان می شود تاکید کرده اند.
بعد عوامل اجتماعی : این بعد بیان گر لزوم در نظر گرفتن عوامل اجتماعی در تارنما مانند وجود تعاملات چهره به چهره و نیز استفاده از وسایل ارتباطی تامین کننده این امر در وب سایت است (وانگ و امورین ، ۲۰۰۵).
در مدل فرایند محور چند بعدی ایجاد اعتماد ، به بعد محصول ( ویژگی هایی از محصول که به ترفیع اعتماد خریدار می پردازد مانند معروفیت مارک تجاری ،کیفیت ، در دسترس بودن و تنوع محصول) و بعد مبادله ( ویژگی هایی از قبیل روش پرداخت ، خدمات پس از فروش که عملیات تبادل محصول را قابل اعتماد می کند) اشاره می کنند (کیم و همکاران ،۲۰۰۵).
هم چنین کیفیت محصول را به عنوان یکی از سه رکن اساسی ایجاد اعتماد معرفی کرده اند (شانکر و همکاران ،۲۰۰۲).
در هرم اعتماد در تجارت الکترونیک ، به نحوه فروش به عنوان یکی از عوامل هسته ای ایجاد اعتماد اشاره می کنند (دایل[۱] و همکاران ،۱۹۹۹).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 10:13:00 ب.ظ ]
|