مساله امنیت در بانکداری موبایل |
مساله امنیت در بانکداری موبایل
بانکداری موبایل دارای دو بخش است : یکی گوشی موبایل که در دست کاربر است و دیگری بانک است. مطالعات نشان می دهد که امکان تهدید امنیتی در معاملات پرداخت با بهره گرفتن از دستگاه موبایل وجود دارد (گویال و دیگران[۱]، ۲۰۱۲).
به طور کلی به کار گیری هر فن آوری جنبه های امنیتی خاص خود را دارد. در ادامه به برخی سر فصل های کلی و اهداف امنیتی مورد نظر در به کار گیری خدمات بانکداری الکترونیکی اشاره می کنیم:
۱-پیشگیری از تراکنش های غیر مجاز و سرقت پول
۲- پیشگیری و شناسایی جعل هویت
۳- حفظ یکپارچگی داده های بانکی
۴- حفظ دسترس پذیری خدمات بانکی
۵- عدم افشای اطلاعات محرمانه مشتریان و حفظ حریم خصوصی آنان (لامعی و تعویذی ، ۱۳۹۰).
امنیت اطلاعات فرایندی است که سازمان از طریق آن سیستم ها ، تجهیزات و شبکه های در بر گیرنده اطلاعات حیاتی را حفاظت کرده و ایمن می کند.
امنیت تراکنش های الکترونیکی به فاکتورهای زیر بستگی دارد:
– فاکتورهای سیستمی : زیر ساخت های فنی.
– فاکتورهای تراکنشی : پرداخت امن بر طبق قوانین تعریف شده.
– فاکتورهای قانونی : چهارچوب قانونی (کریمی و همکاران، ۱۳۹۱).
برای نیل به اهداف امنیتی ، می توان خدمات بانکداری الکترونیکی را در سه سطح سرور ، رسانه انتقال و مشتری طبقه بندی و مکانیزم های امنیتی قابل ارائه در هر سطح بر شمرد.
۲-۲-۱۳-۳٫ امنیت سرور
* تصدیق اصالت و مجاز شناسی کاربر.
* محکم سازی بستر سیستم عاملی و سرویس های پایه.
* استفاده از ضد بد افزارها.
* رمزنگاری داده برای حفظ محرمانگی و یکپارچگی .
* حفظ امنیت فیزیکی سرور.
* پیاده سازی خط مشی های راهبری امن سرور.
* مانیتورینگ امنیت سرور.
۲-۲-۱۳-۴٫ امنیت رسانه انتقال
* پیشگیری از شنود ارتباط با بهره گرفتن از رمزنگاری.
* مقابله با جعل هویت و حملات فردی در میان.
* ایجاد کانال امن بر بستر شبکه های عمومی.
* جلوگیری از تغییرات غیر مجاز داده ها در هنگام انتقال یا شناسایی آن ها.
۲-۲-۱۳-۵٫ امنیت سمت کاربر
* محافظت در برابر بدافزارهایی مانند keylogger ، ویروس ها با بهره گرفتن از ضد بد افزارها.
* مقابله با Phishing و جملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی.
* آگاهی رسانی و آموزش کاربر.
* تصدیق اصالت چند عامله.
* شاخص های امنیتی نرم افزار (لامعی و تعویذی ، ۱۳۹۰).
۲-۲-۱۴٫خود اثر بخشی استفاده از رایانه
خود اثر بخشی استفاده از رایانه به معنی میزان توانایی فرد در استفاده از رایانه تلقی می شود. آن ها نشان دادند که خود اثر بخشی استفاده از رایانه یکی از تعیین کنندگان اصلی استفاده از سیستم های اطلاعاتی است (کامپیو و هاگینز ،۱۹۹۵).
در سال ۱۹۸۷ بیان شد که خود اثر بخشی استفاده از رایانه تعیین کننده مهم نیات رفتاری است. به طور کلی ، در تحقیقات گذشته ، رابطه مثبت بین تجربیات کار با فن آوری کامپیوتر و پیامدهای آن مانند تاثیر بر استفاده از کامپیوتر مورد تایید قرار گرفته شده است (هیل و اسمیت و مان،۱۹۸۷).
۲-۲-۱۵٫ ریسک ادراکی
ریسک ادراکی را می توان به عنوان ادراک از امکان رخداد پیامدهایی مغایر با پیامدهای مطلوب استفاده از
بانکداری اینترنتی در زمینه های روانی ، اجتماعی ، زمان ، حریم شخصی ، مالی و عملکردی تعریف نمود.
ریسک ادراکی در بافت بانکداری اینترنتی به امنیت و قابلیت اعتماد معاملات و تبادلات از طریق اینترنت اشاره دارد.
بسیاری از محققان ، متغیر ریسک ادراکی را به عنوان یکی از عوامل با اهمیت در پذیرش فن آوری شناسایی کرده اند. ادراک از ریسک تاثیر عمیقی بر ارزیابی ، انتخاب و رفتار مصرف کنندگان دارد
( محمودی میمند و فروزنده دهکری ، ۱۳۸۸).
فقدان امنیت و نگرانی در مورد حریم خصوصی به عنوان عمده ترین مانع در پذیرش فن آوری تشخیص داده شده اند. ریسک ادراکی در سطوح بالاتر عدم اطمینان و با افزایش احتمال پیامدهای منفی ، افزایش می یابد ( محمودی میمند و فروزنده دهکری ، ۱۳۸۸).
شواهد نشان می دهد که ریسک ادراکی عامل مهمی در رفتار خرید از طریق اینترنت است. به دلیل عدم وجود تماس شخصی ، عدم امکان ارزیابی محصولات فیزیکی ، عدم عقد قرارداد یا خدمات پس از فروش ، امنیت نامطمئن در تبادلات و عدم حفظ حریم خصوصی ، اینترنت ماهیتاً محیط پر مخاطره ای است.
۲-۲-۱۶٫ اعتماد مشتری
اعتماد از زمان آغاز تاریخ انسان ها و وجود تعاملات اجتماعی انسان وجود داشته است. تقریبا هر جنبه ای از زندگی یک فرد بر اساس نوعی اعتماد است. با این حال ، در حال حاضر محققان در عملیاتی کردن این که دقیقا چه چیزی اعتماد است مشکل دارند و آن ها حتی در تعاریف اولیه هم با هم اختلاف دارند ( وانگ و امورین[۲]، ۲۰۰۵).
هم چنین ، اعتماد را به عنوان پذیرش و تایید و یا به عنوان ابزاری که منجر به کاهش پیچیدگی می گردد، تعریف می نماید (مارش ،۱۹۹۴).
تعداد تعاریف زیادی که از اعتماد در ادبیات وجود دارد به احتمال زیاد با توجه به دو دلیل است . اول ، اعتماد یک مفهوم انتزاعی است . دوم ، اعتماد یک مفهوم چند وجهی که دارای ابعاد شناختی ، عاطفی و رفتاری است (وانگ و امورین ، ۲۰۰۵).
جزییات بیشتر درباره این پایان نامه ها :(فایل کامل موجود است)
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-01-30] [ 10:13:00 ب.ظ ]
|