کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل


دی 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          


 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل



جستجو


 



 

در فاز دوم به مطالعه ادبیات موضوع جهت استخراج شاخص‌ها و معیارهای انتخاب پروژه در صنعت ساخت پرداخته می شود.

 

فاز سوم سناریوی مورد نظر مدیران ارشد سازمان به منظور سنجش اثرات عوامل نامطمئن بر سبدهای پروژه تعریف می‌گردد.

 

فاز چهارم شامل جمع‌ آوری و دسته بندی پروژه ها و ایده های پیشنهادی به سازمان و تشکیل زیر پورتفولیوی ها می‌باشد. سپس با بهره گرفتن از روش اولویت بندی سلسله مراتبی AHP به اولویت بندی پروژه ها پرداخته می شود.

 

فاز پنجم تشکیل سبد ها می‌باشد. از آنجا که در تشکیل یک سبد بهینه می بایست کلیه محدودیت‌هایی که سازمان با آن ها روبرو است مدنظر قرار گیرد و پروژه ها به گونه ای در یک سبد قرار گیرند که بیشترین منافع را برای سازمان ایجاد کنند، برنامه ریزی خطی صفر و یک با توجه به قابلیت‌هایی که در انتخاب دارد، ابزار مناسبی می‌باشد.

 

فاز ششم معیارهای اولویت بندی سبدهای پروژه تعیین می‌گردند. برای این منظور جلساتی با خبرگان و صاحب‌نظران و مدیران ارشد برگزار و معیارها معین می‌گردند.

 

فاز هفتم به اولویت بندی و متعادل سازی و تعدیل سبد های تشکیل شده می پردازیم. ریسک سبدها را محاسبه و سبدها با توجه به معیار های تعیین شده اولویت بندی می‌گردند.

 

فاز هشتم: در این مرحله می بایست به تحلیل سناریو پرداخته شود. برای اینکه مدیران سازمان بتوانند بهترین تصمیم را در انتخاب سبدهای خود داشته باشند اغلب مایلند تا سبدهای خود را در حالت‌های مختلف معیارهای قطعی با هم مقایسه نمایند. ‌بنابرین‏ در این تحقیق با توجه به شرایط سازمان مورد بررسی و نظر مدیران ارشد سناریو بر روی میزان تمایل جامعه به صنعتی سازی و تقاضا و استقبال از آن در ساخت و ساز تعریف می شود. و سبدهای حاصله در حالت‌های مختلف سناریو مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

 

فاز نهم نیز شامل گزارش دهی و بازنگری است که می بایست پس از پیاده سازی مدیریت پورتفولیوی در سازمان صورت پذیرد که در محدوده این تحقیق می گنجد.

 

فصل دوم

 

مروری بر ادبیات موضوع

 

بخش اول: زمینه ها و ماهیت مدیریت پورتفولیوی

 

بخش دوم: پورتفولیوی پروژه چیست؟

 

بخش سوم: مدل‌های انتخاب پروژه

 

بخش چهارم: چارچوبها و الگوهای مدیریت پورتفولیوی پروژه

 

مقدمه

 

هر تحقیق و پژوهش علمی که صورت می‌گیرد بر پایه ها، ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است که هر پژوهشگر باید سعی کند مرتبط ترین دستاوردهای تحقیقات پژوهشگران قبلی را مورد شناسایی قرار دهد و دریابد که دیگران تا چه درجه ای مسأله تحقیق مورد نظر او را بررسی کرده‌اند و به آن نزدیک شده اند؛ به عبارت دیگر چه ابعادی از مسأله تحقیق، مورد پژوهش قرار گرفته و چه ابعادی بررسی نشده است. مطالب این فصل حاوی چکیده ای از کند و کاوی عمیق و وسیع در آنچه که پیرامون موضوع پایان نامه و موضوع های مشابه در کتاب ها، مقالات و تحقیقات وجود دارد، می‌باشد.

 

مطالب این فصل شامل چهار بخش اصلی می‌باشد. بخش اول پیرامون موضوع زمینه ها و ماهیت مدیریت پورتفولیوی بوده و شامل مطالبی در رابطه با تعاریف و ارتباطات موجود و … می‌باشد. بخش دوم پورتفولیوی پروژه را تشریح می کند. بخش سوم تاریخچه مدل‌های انتخاب پروژه را تشریح می کند. بخش چهارم با موضوعیت چارچوبها و الگوهای مدیریت پورتفولیوی پروژه می‌باشد.

 

۲-۱ – بخش اول:زمینه ها و ماهیت مدیریت پورتفولیوی

 

۲-۱-۱ تعریف پروژه

 

پروژه تلاشی است موقت برای ایجاد محصولات، خدمات و نتایج مشخص و بی همتا (,۲۰۰۴, PMBOK ص۵)

 

۲-۱-۲ تعریف طرح

 

طرح عبارت است از گروهی از پروژه های مرتبط به هم که با یک روش هماهنگ جهت کسب منافع، کنترل و مدیریت می‌شوند و این امر از طریق مدیریت آن ها به صورت جداگانه حاصل نخواهد شد.

 

۲-۱-۳ تعریف پورتفولیوی پروژه

 

پورتفولیوی به مجموعه ای از پروژه هایی که در یک واحد اقتصادی و تحت اهداف استراتژیک یکسان و منابع مشترک که در حال ادامه فعالیت می‌باشد، گفته می شود. پورتفولیوی همواره درون یک سازمان وجود دارد. و شامل مجموعه ای از اجزای موجود و اجزای برنامه ریزی شده یا اقدامات آتی هستند. ‌بنابرین‏ پورتفولیوی ها همانند پروژه و طرح موقتی نیستند. (,۲۰۰۶, PPMS ص۱۲)۱

۱ Project Portfolio Management Standard

 

۲-۱-۴ ارتباط پروژه، طرح و پورتفولیوی

 

شکل زیر این روابط را به خوبی نشان می‌دهد.

 

(شکل ۲-۱) ارتباط پروژه، طرح و پورتفولیوی(۱PMI,2006)

 

 

 

(جدول ۲-۱) مقایسه کلی مدیریت پروژه ، طرح و پورتفولیوی(۱PMI,2006)

 

 

 

 

 

۱ Project Portfolio Institute

 

۲-۱-۵ ویژگی های مشترک و مشخص اجزای پورتفولیوی:

 

    • سرمایه گذاری انجام شده و یا برنامه ریزی شده توسط سازمان را نشان می‌دهند.

 

    • همسو با اهداف استراتژیک سازمان هستند

 

    • دارای ویژگی‌های مشخصی هستند که به سازمان اجازه می‌دهد تا به منظور مدیریت اثربخش تر،آن ها را در یک گروه قرار دهد.

 

  • قابل سنجش، رتبه بندی و اولویت بندی هستند.

۲-۲– بخش دوم:پورتفولیوی پروژه چیست؟

 

۲-۲-۱ مدیریت سبد پروژه

 

نتایج برگرفته از تحقیقی که توسط مطالعات و پژوهش های بازگانی۱ صورت پذیرفته است نشان می‌دهد که در سازمان‌های مورد مطالعه بیش از نیمی از سازمان‌ها برای مدیریت پروژه های تحت سرپرستی خود از رویکرد مدیریت سبد پروژه بهره می گیرند و همچنین مشخص شده اکثر این سازمان‌ها در مراحل رشد این سیستم مدیریتی به سر می‌برند و هنوز نتوانسته اند تا حد شایسته و تکامل یافته ای در استقرار نظام مدیریت سبد پروژه موفق باشند و همچنان در این راه گام برمی دارند. نتایج بر گرفته از این تحقیق همچنین مرید این بوده است که سازمان‌هایی که در استقرار نظام مدیریت سبد پروژه ناکام بوده اند دلیل اصلی نبود حمایت و پشتیبانی لازم از سوی مدیریت ارشد سازمان ذکر شده است و اینکه هیچگونه متولی رسمی و مسئولی جهت این امر در ساختار سازمان معرفی و تعریف نشده است.

 

۱ Center for Business Practices.

 

۲-۲-۲ تعریف مدیریت پورتفولیوی۲

 

نظریه پردازان و صاحب نظران دانش مدیریت پروژه هر یک با توجه به انگاشت خود از مدیریت پروژه و مباحث مربوطه تعاریف خاصی را از مدیریت سبد ارائه داده‌اند که در ادامه به چند مورد اشاره می شود:

 

-‌در تعریفی که از سوی انستیتوی مدیریت پروژه امریکا ۱ در استاندارد مدیریت پورتفولیوی پروژه در این ارتباط ارائه شده است، مدیریت پورتفولیوی پروژه، مدیرت متمرکز یک یا چند پورتفولیوی پروژه در سازمان است که از طریق شناسایی، اولویت بندی، مجوز دهی، مدیریت، کنترل پروژه ها، برنامه ها و سایر کارهای مرتبط اعمال می شود تا اهداف استراتژیک خاص کسب و کار برآورده شود. (۱PMI,2006)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

[دوشنبه 1401-09-21] [ 09:12:00 ب.ظ ]




 

ساختار سرمایه: فرهنگ فارلکس، ساختارسرمایه را ترکیب منابع مالی مختلف برای تأمین مالی عملیات شرکت جهت رشد آن بیان می‌کند.

 

محدودیت مالی: کامل‌ترین و ‌صریح‌ترین تعریف در این مورد، این است که شرکت­ها زمانی در محدوده تأمین مالی هستند که بین هزینه های داخلی و هزینه­ های خارجی وجوه تخصیص داده شده با یک شکاف روبه رو هستند ( فازاری، ۱۹۸۸).

 

شرکت بامحدودیت مالی : شرکتی که در دسترسی به منابع خارجی بازارسرمایه با مشکلات بیشتری مواجه باشد، بخش بیشتری از منابع مالی مورد نیاز خود را از منابع داخل شرکت تأمین می­ کند. چنین شرکتی اصطلاحاً “شرکت دچار محدودیت مالی” نامیده می شود.(عرب­صالحی و اشرفی ۱۳۹۰)

 

۱-۹- خلاصه فصل

 

اطلاعات تاریخی مربوط به وجه نقد می ­تواند در قضاوت نسبت به مبلغ، زمان و میزان اطمینان از تحقق جریان­های وجوه نقد آتی به استفاده­کنندگان صورت­های مالی کمک کند. یکی از مهمترین عوامل تأثیر­گذار در رسیدن به هدف هر شرکتی داشتن وجه نقد است. وجه نقد باعث رونق فعالیت­های اقتصادی در هر شرکتی می­گردد. بررسی تأثیر حساسیت منابع خارجی جریان وجوه نقد و محدودیت مالی در پیش ­بینی وجه نقد می ­تواند به برنامه­ ریزی صحیح در ارتباط با منابع و مصارف سازمان در سال­های آتی منجر شود. ‌بنابرین‏ شرکتی موفق­تر خواهد بود که نیاز به منابع خود را از زمان حال پیش ­بینی کرده و در جهت تأمین آن گام بر­دارد. در این فصل کلیات تحقیق شامل مقدمه، بیان مسأله، ضرورت و اهمیت تحقیق، هدف تحقیق، فرضیه ­های تحقیق و … بیان گردید.

 

۱-۱۰- ساختارتحقیق

 

به منظور انعکاس چارچوب این تحقیق، در این بخش مختصری از مطالب عنوان شده از فصول آتی مطرح می­ شود:

 

در فصل دوم مبانی نظری این تحقیق از جمله تعاریف منابع وجوه نقد، اقلام و نقش حساسیت منابع خارجی جریان وجوه نقد و محدودیت مالی در پیش ­بینی وجه نقد تشریح می­گردد و همچنین تعاریف جریان­های نقدی، پیشینه و ساختار صورت جریان وجوه نقد، مزایا و انتقاد­های صورت گرفته بر صورت جریان وجوه نقد، نارسایی محتوای اطلاعاتی سود و سپس به تحقیق­های انجام شده در این زمینه پرداخته می­ شود.

 

در فصل سوم روش تحقیق شامل فرضیه ­های تحقیق، تعریف متغیرهای مستقل و وابسته و نحوه محاسبه آن ها، جامعه آماری، روش جمع ­آوری داده ­ها و روش آماری مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بیان می­ شود.

 

در فصل چهارم نتایج مربوط به تجزیه و تحلیل داده ­ها در قالب جدول­های خلاصه شده آورده می­ شود و به تجزیه و تحلیل فرضیه ­های تحقیق و تفسیر نتایج حاصل پرداخته خواهد شد.

 

در فصل پنجم نتایج فرضیه ­های تحقیق، محدودیت­ها و پیشنهادهای تحقیق ذکر می­گردد.

 

فصل دوم

 

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق

 

۲-۱- مقدمه

 

در فصل اول تحقیق به بررسی کلیات تحقیق پرداخته شد. در این فصل ابتدا ادبیات و مبانی نظری موضوع تحت سر­فصل­های تعاریف اقلام تعهدی، اقلام تعهدی اختیاری و مدیریت سود، مدیریت سود در تئوری حسابداری مالی، ناهنجاری اقلام تعهدی، تفاوت­های بین مدیریت اقلام تعهدی اختیاری و دست­کاری فعالیت­های واقعی نقش اقلام تعهدی در پیش ­بینی جریان­های نقد آتی و بازده سهام تشریح می­گردد و همچنین تعاریف جریان­های نقدی، پیشینه و ساختار صورت جریان وجوه نقد، مزایا و انتقاد­های صورت گرفته بر صورت جریان وجوه نقد، نارسایی محتوای اطلاعاتی سود و در نهایت، تحقیق­های انجام شده در این مورد، بررسی خواهد شد. هدف اصلی سیستم حسابداری تهیه اطلاعات مالی مفید برای تصمیم ­گیری­های اقتصادی است و صورت­های مالی اساسی ابزار اصلی انتقال اطلاعات به استفاده­کنندگان ‌می‌باشد. در واقع سیستم حسابداری آثار مالی معامله­ها و رویداد­های مؤثر بر واحد­های اقتصادی را شناسایی و ‌بر اساس روش­های منطقی و مدون اندازه ­گیری، تجمیع و تلخیص می­ کند (عرب­مازیار، ۱۳۷۴). استفاده از جریان­های نقدی به تنهایی نیز همه خواسته­ های استفاده­کننده­ها را برآورده نمی­کند، بلکه استفاده از مبنای نقدی در کنار مبنای تعهدی، می ­تواند به تصمیم ­گیری استفاده­‌کنندگان کمک نماید. یکی از نقش­های مهم اقلام تعهدی انتقال یا تعدیل شناسایی جریان­های نقدی در طول زمان ‌می‌باشد، به­ طوری که اعداد تعدیل شده عملکرد شرکت را بهتر ارزیابی کند، اقلام تعهدی اغلب ‌بر اساس مفروضات و برآوردها می­باشند که اگر اشتباه باشند باید در سود و اقلام تعهدی آینده تصحیح شوند. اقلام تعهدی را می توان به اجزای اختیاری و غیراختیاری تفکیک کرد. اجزای اختیاری اقلام تعهدی، عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت می‌تواند کنترل­هایی روی آن­ها اعمال کند. اجزای غیر­اختیاری اقلام تعهدی، عبارت از اقلام تعهدی است که مدیریت نمی­تواند کنترل­هایی روی آن ها اعمال نماید (خواجوی و ناظمی، ۱۳۸۴). اطلاعات ‌در مورد عملکرد مالی و تغییر در وضعیت مالی که تحت مبنای تعهدی گزارش می­شوند، استفاده­کنندگان از اطلاعات مالی را در جهت ارزیابی توانایی شرکت برای ایجاد جریان­های نقدی آتی یاری می­رساند. ‌بنابرین‏ تهیه اقلام تعهدی، پیش ­بینی­کننده­ های بهتری از جریان­های نقد آتی شرکت هستند.

 

۲-۲- ادبیات ومبانی نظری تحقیق

 

موجودی­های نقدی همواره درصد قابل توجهی ‌از دارایی­های شرکت­ها را به خوداختصاص داده ­اند. وجه نقد از این حیث دارای اهمیت است که به شرکت اجازه می­دهد تا فرصت­هایی را جستجو کند که ارزش سهام را افزایش دهد. معمولاً، مدیران به دنبال سطحی از موجودی­های نقدی هستند که با توجه به مزایا و معایب نگهداری موجودی­های نقدی حالت بهینه داشته باشد. وجه نقد باید در سطحی نگهداری شود که بین هزینه نگهداری وجه نقد و هزینه نا کافی بودن وجه نقد تعادل برقرار شود. به عبارت دیگر، شرکت­ها در جستجوی آن سطح بهینه از نقدینگی هستند که به دلیل کمبود نقدینگی، ضررهای عمده به شرکت وارد نیاید و از طرفی، با نگهداری وجه نقد اضافی، فرصت­ها از دست نرود و این مورد، همان سطح نقدینگی هدف در شرکت­هاست که البته با توجه به ویژگی­های گوناگون شرکت­ها و دوره ­های زمانی مختلف، متفاوت است. وضعیت نقدینگی شرکت ها به مقدار زیادی تحت تأثیر ماهیت فعالیت شرکت­ها قرار ‌می‌گیرد. مدیران برای تعیین میزان نقدینگی یک دوره زمانی را برنامه ریزی و جهت رسیدن به آن تلاش ‌می‌کنند (بادآورودرخور،۱۳۹۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

 [ 08:10:00 ب.ظ ]




 

‌دولت‌های‌ دارای مرز دریایی مجاور برای تعیین قلمرو دریایی خود به راهکارهایی چون تخصیص و تحدید حدود متوسل می‌شوند .نکته مشترک در هردو راهکار ،توجه به منافع متقابل است. همچنین در هر دو مورد وجود منابع مشترک یا مورد اختلاف می‌تواند امری چالش بر انگیز باشد.

 

مبحث سوم :تحدید حدود دریایی وبهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز

 

تحدید حدود دریایی به معنی تفکیک مرز دریایی یک دولت از دولت دیگر از طریق ترسیم خطوط مرزی است.این واژه با مفهوم تعیین حدود دریایی یا تخصیص[۲۲۸] که ناظر به تعریف مناطق دریایی یک کشور می‌باشد، متفاوت است [۲۲۹].در عین حال، در موارد بسیاری ،تعیین حدود دریایی،به لحاظ تلاقی به محدوده حاکمیت سایر دولت‌ها، رابطه تنگاتنگی با مقوله تحدید حدود دارد.[۲۳۰]

 

دو کنوانسیون اصلی حقوق دریاها ،در وهله اول ،امر تحدید حدود را به توافق دولت‌ها وا گذار کرده‌اند . در صورت عدم توافق، ممکن است موضوع به یک مرجع حل وفصل اختلافات محول گردد. در بسیاری از موافقت نامه های دو جانبه تحدید حدود ،طرفین به دلیل آگاهی از احتمال وجود مخازن نفت وگاز در محدوده اطراف خط مرزی ،مبادرت به درج شرط مخزن مشترک[۲۳۱] می‌کنند بدین ترتیب که ‌در مورد چگونگی بهره برداری از این منابع ساز ‌و کاری را طراحی می نمایند[۲۳۲].البته باید توجه نمود که وجود یک مخزن مورد اختلاف نفت یا گاز ،اگر چه می‌تواند یکی از عوامل محرکه دولت‌ها درتحدید حدود باشد،اما فی نفسه نمی تواند موجب انحراف مسیر مرز دریایی گردد. به سخن دیگر،قواعد تحدید حدود دریایی در درجه اول باید به نحوی اجرا شوند که منجر به نتیجه منصفانه گردد.این بدان معنا است که بایستی کلیه عوامل تاریخی ‌و جغرافیایی و اوضاع واحوال مرتبط با قضیه،در این فرایند لحاظ شود.لکن این بدان معنا نیست که صرف وجود یک مخزن مشترک یا مورد اختلاف به خودی خود باعث تغییر این قواعد ویا انحراف در مسیر مرز دریایی گردد.

 

یکی دیگر از مسائل مطروحه در حوزه مباحث مربوط به تحدید حدود دریایی آن است که آیا اعطای امتیاز بهره برداری ازمیادین نفت وگاز در فلات قاره میتوان مصداق اوضاع واحوالی باشد که در تحدید حدود باید مد نظر قرار گیرد؟ آیا تقدم یکی از طرفین اختلاف در اعطای این امتیازات می‌تواند موجب اثبات تقدم وی در حاکمیت در محدوده وقوع میادین نفت وگاز گردد؟ رویه دیوان بین‌المللی دادگستری حاکی از آن است که اعطای امتیاز نفت یک عمل یک جانبه بوده و نمی تواند مصداق اوضاع واحوال مؤثر در تحدید حدود باشد.مگر اینکه این اقدام با توافق طرفین صورت گرفته باشد[۲۳۳]. به عبارت دیگر صرف اعطای امتیاز بهره برداری از سوی یکی از ‌دولت‌های‌ طرف اختلاف به کمپانی های نفتی ،در منطقه مورد اختلاف ،تنها یک رفتار و عملکرد است و به خودی خود نمی تواند مبین اثبات حق حاکمیت آن دولت در منطقه مذکور باشد .در نتیجه آن دولت به استناد این عمل یک جانبه نمی تواند انتظار داشته باشد که مرجع حل و فصل اختلاف مسیر خط تحدید حدود دریایی را تغییر دهد.[۲۳۴]

 

سؤال دیگری که در رابطه با این موضوع مطرح می شود. این است که آیا تحدید حدود، شرط ضروری بهره برداری از میادین مشترک نفت و گاز است.؟[۲۳۵] در بخش دوم این رساله ،به تفصیل در این خصوص سخن گفته شده است. اجمال سخن آن است که مطابق ماده( ۳)۸۳ کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریا ها ، طرفین اختلاف ملزم شده اند که در پرتو درک متقابل و تفاهم ،ساز ‌و کارهای موقت وعملی را اجرا نمایند .به گونه ای که توافق نهایی آن ها ‌در مورد تحدید حدود فلات قاره به مخاطره نیافتد. یکی از مصادیق این اقدامات موقت ، می‌تواند همکاری در بهره برداری از میادین نفت وگاز مورد اختلاف باشد.

 

بهره برداری از میادین نفت و گاز در تمام مراحل از عملیات اکتشاف گرفته تا استخراج و فرآوری و انتقال و فروش ممکن است توسط بازیگرانی غیر از دولت ها صورت گیرد. به عبارت دیگر موجودیت هایی غیر از دولت ها یک یا چند مرحله از این مراحل را به انجام می رسانند و این اقدام مستلزم تعریف چارچوبی برای انتظام بخشیدن ‌به این امور می‌باشد. اگرچه هدف شرکت های نفتی کسب منافع روزافزون و جبران هزینه های خود از محل سود حاصله در عملیات نفتی است، اما منافع دولت های حاکم بر این منابع و ضرورت استفاده بهینه از این منابع نیازمند تعریف سلسله ای از قوانین و مقررات در جهت حفظ نظم و منافع جامعه در بهره برداری از آن ها‌ است و بدین ترتیب نیاز به تعریف قواعد و تثبیت هنجارهایی جهت فعالیت بازیگران عرصه بهره برداری از منافع نفت و گاز وجود دارد. به بیان دیگر می توان گفت که حقوق در صدد حفظ موازنه بین منافع بهره برداران و منافع اجتماع برآمده است.از اینرو شناخت اصول و قواعد حقوقی مربوط به بهره برداری از این منابع دارای اهمیت مضاعف است.

 

فصل چهارم: مفاهیم حقوقی مربوط به توسعه میادین مشترک نفت و گاز

 

بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز در نظامهای حقوقی ملی مختلف ،مستلزم تعریف ساز وکار مناسب حقوقی است .این ساز وکار که اساس انعقاد قراردادهای نفتی است، در قالب قوانین مو ضوعه ،دستور العمل ها و نظامات حکومتی و رویه قضایی ملی مورد تعریف یا جرح وتعدیل قرار می‌گیرد. در بهره برداری از میادین مشترک نفت وگاز نیز در ادبیات حقوقی یک سری اصول و قواعد همواره مورد اشاره ه و استناد قرار می گیرند .اگرچه ارزش حقوقی این قواعد همواره یکسان نمی باشند و حتی می توان در حقوقی بودن بر خی از آن ها تردید کرد ،ولی عدم اطلاع از آن ها می‌تواند درک سایر مسائل مربوط ‌به این قضیه را با دشواری مواجه سازد.در این گفتار به پاره ای از این قواعد اشاره مختصری صورت می‌گیرد .همچنین ،به لحاظ درک بیشتر موضوعات بخش‌های بعدی مروری بر تعاریف ومفاهیم مربوط به قرارداد های نفتی نیز انجام خواهد گرفت.

 

مبحث اول: قواعد و اصول بهره برداری از منابع نفت و گاز

 

در این مبحث قواعد حقوقی ناظر بر بهره برداری از میادین نفت وگاز که عمدتأ منبعث از نظامهای حقوقی داخلی هستند مورد بررسی قرار می‌گیرد.این اصول و قواعد به تدریج در حقوق بین الملل نیز جایگاه خود را بازیافته و بر خی از آن ها در تنظیم موافقت نامه های دو جانبه ،رویه قضایی بین‌المللی و دکترین مورد توجه قرار گرفته اند.

 

گفتار اول: قاعده حیازت[۲۳۶]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

 [ 07:20:00 ب.ظ ]




 

مواردی که در طراحی، تدوین و اجرای آزمون های دانشی، مهارتی و نگرشی ریاضیات مورد توجه قرار گرفت:

 

۱) سؤال های آزمون ها بر اساس تدوین جدول دو بعدی هدف- محتوا و شامل ارزیابی از همه آموخته های دانش آموزان در درس ریاضیات در طول جلسه های آموزشی بود.

 

۲) سؤال های هر آزمون شامل حیطه ها و سطوح مختلف هدف های دانشی، مهارتی و نگرشی می‌باشد.

 

۳) آزمون ها توسط ۳ نفر از مدرسان درس ریاضیات و ۲ نفر از اساتید علوم تربیتی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.

 

۴) در تدوین سؤال ها (دانشی و مهارتی) از نظرات دو نفر از متخصصان سنجش و اندازه گیری نیز استفاده شد.

 

۵) آزمون ها در یک گروه ۲۴۰ نفری از دانش آموزان ابتدایی دولتی مدرسه منطقه ۵ تهران که به صورت تصادفی انتخاب شد، به اجرا در آمد، سپس بر اساس ضریب دشواری، ضریب تمیز سؤالات مشخص گردید.

 

جهت تحلیل سؤالات با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان ۲۴۰نفر( بیش از۴۰ نفر) بود ،۱۲۰% گروه بالا و ۱۲۰% گروه پایین تعیین شد(N: %120ﮔﺮﻭﻩﻣﻮﺭﺩﻧﻈﺮ). و ضریب دشواری و ضریب تمیز سؤالات با بهره گرفتن از فرمول های زیر محاسبه شد.

 

    1. – Patari ↑

 

    1. -Georgiadou ↑

 

    1. -Daymoke ↑

 

    1. – Clickman ↑

 

    1. .Professional Knowledge ↑

 

    1. .U.S. Department of Education ↑

 

    1. -Lois ↑

 

    1. – Open house ↑

 

    1. -Kounaikenshuu ↑

 

    1. -School-Based Teachers Professional Development ↑

 

    1. – Jugyou Kenkyuu ↑

 

    1. – Jugyou ↑

 

    1. – Kenkyuu ↑

 

    1. – Lesson study ↑

 

    1. – Kenkyuu Jugyou ↑

 

    1. – Study Lesson ↑

 

    1. – Open lesson ↑

 

    1. – Takeshi ↑

 

    1. -Winslow ↑

 

    1. – Takahashi ↑

 

    1. – Ferdman ↑

 

    1. -Gouow ↑

 

    1. – Cook ↑

 

    1. – Cannon ↑

 

    1. – Choksi ↑

 

    1. -Saito ↑

 

    1. -Atencio ↑

 

    1. – ser ↑

 

    1. – Long-Term Goals for Learning ↑

 

    1. – Subject-Matter Knowledge ↑

 

    1. -Instructional Knowledge ↑

 

    1. – Collegial Learning ↑

 

    1. – Kodomowo Miru Me ↑

 

    1. – Poletti , & Dewert ↑

 

    1. .Masami Isoda. ↑

 

    1. .Meji ↑

 

    1. .University of Tsukuba ↑

 

    1. .MakotoYoshida ↑

 

    1. .Clea Fernandez ↑

 

    1. .Lesson Study Research Group (LSRG) ↑

 

    1. .Akihiko Takahashi ↑

 

    1. .Teaching the New Version of Lesson ↑

 

    1. .Joan Richardson ↑

 

    1. .Catherine C.Lewis, Rebecca R.Perry, & Aki Murata ↑

 

    1. .MillsCollege, Oakland , California ↑

 

    1. .Misconception ↑

 

    1. – Risk – taking ↑

 

    1. .Konei Kenyuu Jugyou ↑

 

    1. .Koukai Kenkyuu Jugyou ↑

 

    1. .Lewise, & Tsuchida ↑

 

    1. .Northwest Eisenhower Regional Consertium for Mathematics and Science ↑

 

    1. .Outside Advisor ↑

 

    1. .Outside Examiner ↑

 

    1. .Reactor ↑

 

    1. .Invited Advisor ↑

 

    1. .Knowledgeable Others ↑

 

    1. .Aki Murata ↑

 

    1. .Timpone ↑

 

    1. .Video Servers ↑

 

    1. .On-line ↑

 

    1. .Email ↑

 

    1. .Chat ↑

 

    1. .Transnational Professional Development ↑

 

    1. -Chokshi ↑

 

    1. -Fernandez ↑

 

    1. .Ronald Gallimore ↑

 

    1. .Lewise, Perry, & Murata ↑

 

    1. .Shimizu ↑

 

    1. .Micro Teaching ↑

 

    1. .Heather Fry, Steve Ketteridge,&Stephanie Marshall ↑

 

    1. -Saito ↑

 

    1. – Post – structuralism ↑

 

    1. -Foucault ↑

 

    1. -Atencio ↑

 

    1. – Social constructivism ↑

 

    1. – Kauchak ↑

 

    1. – Eggen ↑

 

    1. – Swan ↑

 

    1. – Gergen ↑

 

    1. – Cobb ↑

 

    1. – Gergen ↑

 

    1. -Vygotsky ↑

 

    1. – Rack ↑

 

    1. – Vilsown ↑

 

    1. – Fleury ↑

 

    1. – Prawat ↑

 

    1. – Floden ↑

 

    1. – Cobb ↑

 

    1. – Yacekl ↑

 

    1. – Eisuke Saito & Matthew Atencio ↑

 

    1. – Murata ↑

 

    1. – Sociocultural apprch ↑

 

    1. – Sfard ↑

 

    1. – Kline Staarman ↑

 

    1. – Mercer ↑

 

    1. -Lave ↑

 

    1. – Wenger ↑

 

    1. -Wells ↑

 

    1. – Motivational zone of proximal development ↑

 

    1. – Edwards ↑

 

    1. -Engestrom ↑

 

    1. – Wood ↑

 

    1. – Post – structuralism ↑

 

    1. -Michel foucault ↑

 

    1. – Diagnault ↑

 

    1. – Cheeryholmes ↑

 

    1. – Eisuke Saito & Matthew Atencio ↑

 

    1. – Flodek ,R.E ↑

 

    1. -Cobb ↑

 

    1. -Van der Veer & Valsiner ↑

 

    1. – Wertsch ↑

 

    1. – Sato ↑

 

    1. – Ainscow ↑

 

    1. – Barrs ↑

 

    1. – Martin ↑

 

    1. – Novera ↑

 

    1. – Tsukui ↑

 

    1. – Authoritarian approch ↑

 

    1. – Bjork ↑

 

    1. -Khong ↑

 

    1. – Conccrete materials ↑

 

    1. – Group activites ↑

 

    1. – Dialogue ↑

 

    1. – Conventional ↑

 

    1. – St.Pierre ↑

 

    1. -Non -normative ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

 [ 06:30:00 ب.ظ ]




 

کار کیینز از یک اصل جامعه‌شناختی و روان‌شناختی نشأت می‌گیرد. وی حلقه­ی مفقوده در تاریخچه مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی را درارزیابی ‌به این سوال، آیا ارزیابی کیفیت زندگی و عملکرد شخصی افراد بدون توجه به معیارهای اجتماعی امکان دارد؟ پاسخ می‌دهد که عملکرد خوب در زندگی علاوه بر سلامت جسمانی و روانی، تکالیف و چالش‌های اجتماعی را نیز در برمی‌گیرد. « از نظر کییز کیفیت زندگی و عملکرد شخصی فرد را نمی‌توان بدون توجه به معیارهای اجتماعی ارزیابی کرد. عملکرد خوب در زندگی جیزی بیش از سلامت روانی است تکالیف و چالش‌های اجتماعی را نیز در برمی‌گیرد. فرد ساالم از نظر اجتماعی زمانی عملکرد خوب دارد که اجتماع را به صورت یک مجموعه ­ای معنادار و قابل فهم و بالقوه برای رشد و شکوفایی بداند و احساس کند که متعلق به گروهای اجتماعی خود است و خود را در اجتماع و پیشرفت آن سهیم بداند » (کییز،۱۳۸۶: ۹). پنج بعد از سلامت اجتماعی را با در نظر گرفتن الگوی سلامت اجتماعی کیینز عبارتند از :

ابعاد سلامت اجتماعی کیینز(۱۹۹۸)

 

 

 

انسجام اجتماعی

 

«ارزیابی فرد از کیفیت روابطش در جامعه و گروهای اجتماعی است فرد سالم احساس می‌کند که بخشی از اجتماع است و خود را با دیگران که واقعیت اجتماعی را می‌سازند، سهیم می‌داند.انسجام اجتماعی احساس بخشی از جامعه بودن، فکر کردن ‌به این که به جامعه تعلق دارد، احساس حمایت شدن از طریق جامعه و سهیم شدن در آن است. انسجام درجه‌ای است که در آن مردم احساس می‌کنند که چیز مشترک بین آن ها و کسانی که واقعیت اجتماعی آن ها را می‌رساند وجود دارد» (سام آرا، ۱۳۸۸: ۱۸).

 

پذیرش اجتماعی

 

دارا بودن گرایش‌های مثبت به افراد است، تأیید دیگران و یا به طور کلی پذیرفتن افراد با وجود برخی رفتارهای سردرگم و پیچیده است. این بعد از سلامت اجتماعی مترادف پذیرش خود است که فرد نسبت به خود و گذشته‌اش نگرش مثبت و حس خوبی دارد ناتوانی و ضعف‌هایش را می‌پذیرد، اجتماع و مردم در واقع او را با وجود تمام ضعف‌ها و جنبه‌های مثبت و منفی می‌پذیرند.

 

مشارکت اجتماعی

 

باوری است که فرد احساس می‌کند عضو حیاتی جامعه است و چیزهای با ارزشی برای ارائه به جامعه دارد. فعالیت‌های روزمره‌ او به وسیله­ جامعه ارزش‌دهی می‌شود مشارکت اجتماعی یعنی چه میزان فرد احساس می‌کند که آنچه انجام می‌دهد در اجتماع ارزشمند و در رفاه عمومی مؤثر است.

 

انطباق اجتماعی

 

اعتقاد ‌به این که یک جامعه­ قابل فهم، منطقی و قابلیت پیش‌بینی دارد. به جامعه و مفاهیم مربوط به آن و طرح‌های اجتماعی علاقمندند. مراقب در قبال دسیسه‌های اجتماعی هستند و احساس می‌کنند توانایی فهم آن چه در اطرافشان رخ می‌دهند را دارند. خود را با تصور این که در حال زندگی در یک دنیای عالی هستند، فریب نمی­دهند و خواسته و آرزوهایشان را برای فهم و درک زندگی ارتقا می‌دهند.

 

شکوفایی اجتماعی

 

دانستن و معتقد بودن فرد به جامعه‌ای در حال رشد و تکامل است که پتاسیل مثبت برای این رشد را دارد و همین تفکر سبب بالفعل شدن پتاسیل خود به شکل واقعی می‌شود. افراد سالم ‌در مورد شرایط آینده­ی جامعه امیدوار و قادر به شناخت نیروهای جمعی هستند و معتقدند خود و افراد دیگر از این رشد و نیروهای اجتماع بهره می‌برند و به اعتماد توان بالقوه‌ای که دارد این مسیر رشد و تکامل را کنترل می‌کنند(عبدلله‌تبار و همکاران، ۱۳۸۷).

 

۲-۴-هویت

 

هویت و نحوه­ شکل‌گیری آن مورد علاقه بسیاری از حوزه های علمی، از جمله روانشناسی است‌. هویت همواره مورد توجه روانشناسان تحولی‌نگر بوده است. شاید یکی از دلایل آن نقش مؤثر هویت بر عملکرد فرد در حوزه های مختلف ازجمله روابط فردی، روابط اجتماعی و سلامت اجتماعی نیز جز این عوامل است. اولین بار این واژه توسط فروید به طور ضمنی و بنام هویت دورنی در زمینه­ روانی – اجتماعی به کار رفته است منظور وی از بیان آن، آمادگی عمومی فرد برای زندگی و رهایی از تعصبات است. هویت حس تفاوت قائل شدن خود از دیگران است به کمک هویت است که فرد به مفهومی از خود می‌رسد در صورتی که این مفهوم با واقعیت اجتماعی وی در تضاد باشد موجب به خطر افتادن سلامت روانی و اجتماعی و هم چنین باعث ایجاد مشکلات رفتاری می‌شود و چه بسا سلامت جسمی را نیز تهدید کند. در فصل اول در باب تعریف هویت و سبک‌های آن صحبت شد در این بخش به دیدگاه چند تن از صاحب‌نظران این حیطه خواهیم پرداخت.

 

۲-۲-۱-اریکسون

 

از سال ۱۹۵۰ که اقای اریکسون اثر مربوط به هویت ، را منتشر ساخت، هویت به طور فراوان در موضوعات تجربی و نظری مطرح شدنظریۀ اریکسون ‌در مورد هویت، پیشینه­ پژوهشی قابل توجهی را در زمینه تحول هویت به وجودآورد که بیشترین آن­ها بر هویت شخصی[۳۲] متمرکزند (شوارتز، زامبونگا، ویسکریچ و ونگ، ۲۰۱۰).« وی نخستین روان‌تحلیل‌گری بود که درباره تشکیل هویت در نوجوانی به طور جدی تحقیق کرد.رویکرد او بر اساس رویکرد بیولوژیکی فروید است که بر اساس جهت‌گیری روانی – جنسی به رشد شخصیت بود. ولی با تفاوت‌های مهمی از آن فاصله می‌گیرد. اریکسون از روان‌پویایی کلاسیک و تمرکز آن روی، اید و سائق‌های[۳۳] لیپیدویی رشد فراتر رفت و روی ایگو و ظرفیت‌های انطباقی آن در محیط تأکید کرد. اریکسون نه تنها تصویر خوش بینانه‌تری از توانایی‌های انسان، طراحی کرد بلکه روان‌تحلیل‌گری را از آسیب‌شناسی به کارکرد‌های سالم تغییر داد. سرانجام اریکسون تشخیص داد که رشد شخصیت در نوجوانی پایان نمی­پذیرد و در سراسر زندگی ادامه می­یابد. او اظهار کرد اولین احساس من، تنها از طریق تاثیر متقابل به همراه اعتماد، با یک تصویر والدینی در دوران نوزادی شکل می‌گیرد. تشکیل هویت نخستین بار در طول نوجوانی انجام نمی‌شود بلکه نسبتا از طریق مراحل ابتدایی‌تر رشد، توسعه پیدا می‌کند و ادامه می‌یابد تا در سراسر زندگی تغییر پیدا کند و شکل تازه‌ای به خود بگیرد» (کروگر،۲۰۰۴؛ به نقل بدراقی، ۱۳۸۹: ۲۷و۲۸).

 

اریکسون معتقد است شکل­ گیری هویت فرایندی پویا و سازش است که در تمام عمر با تغیرات در میزان اکتشاف[۳۴] ارزش­ها، باورها و تعهد[۳۵] همراه فرد خواهد بود (مک­دریک، ۲۰۱۱).در این نظریه، هویت تجربه‌‌ی حسی هوشیار، پیوسته، قابل تغییر و تبدیل در برابر تغییرات محیط اجتماعی است که برخاسته از تعامل فرد با واقعیت اجتماعی است تشکیل و حفظ احساس قوی از هویت، اهمیت دارد و عدم وجود آن از نخستین عوامل تعیین‌کننده­ آسیب‌روانی و ناسازگاری است. اریکسون در هشت مرحله روانی – اجتماعی که مطرح می‌کند تکلیف ویژه‌ای جهت فائق آمدن بر بحران ( تصمیم هوشیارانه در مواجه­ با تکالیف رشدی) هر مرحله نام می‌برد که به منظور فراهم نمودن رشد مثبت باید به طور مناسبی حل شود. بحران هر مرحله از طریق ترکیب شدنِ سطح رشد فیزیولوژیک فرد با انتطارات جامعه، متناسب با دوره سنی، مشخص می‌شود (کالسنر[۳۶]،۱۹۹۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

 [ 05:39:00 ب.ظ ]
 
مداحی های محرم